9 januari 2012

Död tills mörkret faller - Charlaine Harris

Titel: Död tills mörkret faller
Författare: Charlaine Harris
Originaltitel: Dead until dark
Sidantal: 336
Bindning: Pocket
Utgiven: 2010
Förlag: Månpocket
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Sookie Stackhouse är inte som alla andra. I alla fall inte som någon annan i Bon Temps, den lilla håla i Louisiana där hon bor. Hon kan nämligen läsa tankar. En del skulle kanske tycka att det är en fantastisk gåva, men för Sookie har det mest inneburit problem. (Tänk dig själv att vara i en intim situation med någon du gillar, och så kan du höra vad den personen tänker om dina fel och brister.)

Men så kliver vampyren Bill in på baren där hon jobbar. Just det ja, vampyrer lever nämligen öppet bland människorna och anses ofarliga eftersom de istället för människoblod livnär sig på ett syntetiskt blod. Och med Bill förändras allt. Det är nämligen underbart tyst i Sookies huvud när hon är med Bill.

En dag mördas en av Sookies kollegor, och allas blickar vänds mot Bill. Allt var ju lugnt innan han dök upp, och han är ju trots allt vampyr.
"

Min kommentar
Jag var tvungen att läsa den här boken när hysterin kom, ville se om hysterin var berättigad. Och nja, kan jag väl säga, jag vet inte om jag tyckte det egentligen. Stundtals blir det lite mycket med alla magiska varelser och speciella förmågor. Jag läste boken på svenska och blev ibland mycket frustrerad över ordvalen som gjorts i översättningen, jag kan tänka mig att boken är mycket bättre på engelska. Men om det är så lämnar jag över till dig att ta reda på om du vill.
För övrigt finns det mycket handling och sexuell spänning, man kan helt klart se var Meyer fått allt ifrån.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

1 kommentar:

  1. "Opassande" är nog bara förnamnet ;)
    Helt underbara böcker som man som vampyrfan verkligen inte kan låta bli att läsa. Och framför allt så går de inte att jämföra med tv-serien, nästan märkligt hur mycket som skiljer romansviten från tv-serien.

    SvaraRadera