5 januari 2012

Himmel över London - Håkan Nesser

Titel: Himmel över London
Författare: Håkan Nesser
Sidantal: 527
Bindning: Inbunden
Förlag: Albert Bonnier
Utgiven: 2011
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Det börjar klockan 4.50 på Paddington Station i hjärtat av London. Eller också börjar det en septemberkväll 1968 på Trafalgar Square. Eller möjligen längre tillbaka ändå med en lögnaktig stins i staden K- och hans son. Det är en spionhistoria, eller kanske en kärlekshistoria, eller kanske någonting helt annat, och det mesta utspelar sig i London, den eviga staden. Om en döende mångmiljonär och hans tänkbara arvingar handlar det. Och om böcker: varför det inte går att vara utan dem. Om tiden som stjäl våra liv och hjärtats obotliga ensamhet handlar det också, och kanske är det rentav själva berättaren som är huvudperson. Men vem är berättaren?"

Min kommentar
Många människor och många olika livsöden ska vävas samman för att mötas under en enda livsavgörande kväll.
Ett underbart språk och en underliggande humor och lättsamhet präglar boken och dess innehåll. Det känns nästan som att Nesser leker med språket och med läsaren också för den delen.
Boken är svår att beskriva, den utspelar sig under en lång tid och innehåller väldigt många människor och karaktärer. Små saker och ledtrådar som håller en i tänkande banor under hela läsningen. 

Jag gillade verkligen den här boken, den var spännande och förvirrande på ett väldigt bra sätt. Nesser leker verkligen med läsaren och har nog verkligen haft roligt med den här boken. Jag kände mig styrd och nästan lurad när jag läste, men inte på något dåligt sätt!
Den här boken är värd att läsa en gång till och jag kan VERKLIGEN rekommendera den, jag har aldrig läst en bok som den här tidigare och jag misstänker att det inte finns så många.
Köp den gärna inbunden, det finns en väldigt fyndig överraskning under omslaget som man förstår först när man läst boken. Den här boken är så full av dimensioner och plan att jag inte vet hur jag ska övertyga alla att läsa den här, den är KANON!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar