13 mars 2012

Morden i Badgers Drift - Caroline Graham

Titel: Morden i Badgers Drift
Författare: Caroline Graham
Originaltitel: The killings at Badger's Drift
Serie: Morden i Midsomer #1
Sidantal: 287
Bindning: Pocket
Utgiven: 2009
Förlag: Ekholm Tegebjer
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Böckerna om kriminalkommissarie Barnaby ligger till grund för tv-serien Morden i Midsomer. Nu kommer den första – prisbelönta – romanen äntligen som pocket! Vacker, fridfull och idyllisk – på ytan verkar Badgers Drift vara en fulländad engelsk by. Men under fasaden döljer sig mörka hemligheter. Morden i Badgers Drift utsågs till årets bästa deckare av brittiska Crime Writer’s Association samt till årets bästa debut av Mystery Readers of America. "

Min kommentar
Den första boken som "Morden i Midsomer"-serien baseras på om jag inte tar helt fel. Och se vilken succé det blev! Den serien håller fortfarande igång!

Men till handlingen (Adlibris beskrivning var lite tunn tycker jag):
Barnaby och Troy får en efterhängsen gammal dam på halsen, hon är helt säker på att hennes väninna har blivit mördad och inte alls dött av naturliga orsaker som läkaren påstått.
Av någon anledning så tar Barnaby sig an fallet och det visar sig mycket riktigt handla om mord, uttänkt till den graden att det tycks omöjligt att lösa.
Polisen söker efter ledtrådar, men hur ska man kunna komma någonstans i en by där alla verkar ha hemligheter? Och där det finns en viss tant och hennes son som verkar veta lite för mycket om allt och alla.

Spännande, uttänkt och riktigt bra omväxlande skildringar av både personer och miljö. Detta är en författarinna som verkligen hade språket med sig när hon gjorde den här boken.
Jag började och kunde inte sluta, så jag sträckläste i stort sett. Men detta var inget som var jobbigt att läsa, det var mest bara... bra, helt enkelt. Man ville fortsätta då det var avslappnande och uppriktigt bra läsning. Sen kan jag irritera mig lite på hennes "cliffhangers" men det är småsaker, man måste ju göra det spännande.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar