5 december 2012

Synda - Sylvia Day

Titel: Synda
Författare: Sylvia Day
Originaltitel: Seven years to sin
Sidantal: 301
Bindning: Häftad
Förlag: Bookmark
Utgiven: 2012-12
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"DEN ULTIMATA KÄRLEKSHISTORIEN
Jessica Tarley är en modig och modern lady i det tidiga 1800-talets England. En mättad sommarnatt, bara timmar före hennes eget bröllop, bevittnar hon av en tillfällighet hur den skandalöse Alistair Caulfield säljer sin kropp för pengar.

När Jessica efter sju passionslösa äktenskapsår och som nybliven änka stiger ombord på Alistair Caulfields skepp för en resa över Atlanten blir det början till en både märklig och mäktig relation.

Synda har beskrivits som en utforskning av intimitetens och åtråns anatomi och Jane Austen möter Fifty Shades. Framför allt är det en stark berättelse om en ung kvinna som vågar trotsa samhällets förväntningar genom att leva ut sin längtan, och på så vis upptäcker en ny sida av livet och sig själv.
"

Min kommentar:
Den ultimata kärlekshistorien? Nja, det vet jag inte om jag håller med om. En kärlekshistoria? Absolut, utan tvekan. Det är till och med flera. Men den ultimata? Tveksamt.

Boken är bra, innehåller mycket olika skeenden, men såklart en hel del sexuell spänning och sex också. Den utspelar sig på 1800-talet någon gång, därav mina funderingar: jag tvivlar på att man använde ord som k*k och f*tta under den tiden. Det var något som jag blev lite besviken på, undrar lite hur originalhistorien ser ut och hur man tänkte när man översatte?
Samtidigt kan jag förstå problemet allt för väl, i svenska har vi få ord för just det.
En annan fundering jag har är om författaren i fråga vet hur ett par mamelucker ser ut? Eller om det är något som hände i översättningen. Det finns vissa delar i boken som man kan börja fundera över vad det faktiskt var som hon hade på sig.

Jag blev förvånad över innehållet i boken, jag hade förväntat mig mer återhållsamhet och något mer utdraget. Men det gick förvånansvärt fort att kasta sig in i jargongen och inse vilken sorts berättelse det här skulle bli.
Folket kan må bra av lite mer såna här berättelser tror jag, det måste inte alltid vara strama deckare eller romaner där den ultimata kärlekshistorien förblir kysk och privat.
Bok-Sverige behöver skakas lite! Fifty Shades har öppnat en väg, nu är det bara att hoppa på.

När jag hade accepterat de olika personerna och deras roller i det hela, vilket inte alltid var så lätt eftersom vissa saker verkligen irriterade min genusmedvetenhet, så blev det en ganska bra berättelse. (SPOILER): Stort plus till att det inte skedde något mirakel med Jessica i slutet, det hade varit lite för otroligt.
Plus också till Jessicas stora roll i det hela, att hon får vara med och att han inte är den ende med erfarenhet och idéer.
STORT plus till att boken släpps lagom till julhandeln, vet många som skulle kunna behöva julklappstips av det här slaget.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar