11 januari 2013

Alice's adventures in Wonderland - Lewis Carroll

Titel: Alice's adventures in Wonderland
Författare: Lewis Carroll
Sidantal:176
Bindning: Pocket
Förlag: Collins classics
Utgiven: 1865 (första)
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"One hot summer's day Alice tumbles down, down, down a rabbit hole - and finds herself in Wonderland, where everything is topsy-turvy, upside down, and wrong-way round. Here begins a series of fantastical adventures as Alice's body GROWS and shrinks, she swims in a pool of her own tears, attends the maddest of tea parties, and meets such iconic and beloved characters as the smiling Cheshire Cat, the hookah-smoking Caterillar; and Humpty Dumpty. Carroll's classic is perhaps the best-loved of all children's stories. This version features the original illustrations by Sir John Tenniel. The world's greatest works of literature are now available in these beautiful keepsake volumes. Bound in real cloth, and featuring gilt edges and ribbon markers, these beautifully produced books are a wonderful way to build a handsome library of classic literature. These are the essential novels that belong in every home. They'll transport readers to imaginary worlds and provide excitement, entertainment, and enlightenment for years to come. All of these novels feature attractive illustrations and have an unequalled period feel that will grace the library, the bedside table or bureau."

Min kommentar:
Det är något speciellt med gamla engelska klassiker. För det första har de ju blivit klassiker av en anledning, de är på något sätt extra minnesvärda och/eller bra, för det andra så älskar jag den lite äldre engelskan. Ja, det är helt enkelt något speciellt med det hela.
Om vi tittar på boken i sig själv så är det ju en känd historia som filmatiserats flera gånger, allt ifrån den tecknade klassikern till Tim Burtons lite annorlunda tolkning som kom för något år sedan. Det är en historia som håller i sig helt enkelt.

Handlingen är bra, jag gillar historien även om det ibland är lite svårt att hänga med och se allting framför sig. "En sjö med fåglar? Där? Nu? HUR?" Men det kanske är det som är meningen med det hela, man ska helt enkelt inte riktigt förstå. Allt är ju lite uppochner och hur som helst i Wonderland. Alice förstår ju inte, så varför skulle jag göra det?

Jag har ett problem med boken och det är inte ett litet problem när man tänker efter, det har med Alice själv att göra. Mer specifikt med hennes förmåga att avbryta precis hela tiden, jag blir otroligt irriterad på henne när hon gör det. Ibland är hon bara ett sånt barn! Vilket är lite paradoxalt i sig själv, för såklart är hon ett barn! Men ibland argumenterar hon på ett sätt som får henne att verka äldre, för att inte tala om hennes strävan efter att vara proper och artig. Men återigen så går hon emot sina egna principer och blir sådär motsägelsefull som bara människor kan vara.
Frågan är då om det var författarens mening att man skulle känna så eller om det bara jag, är det det första så är det skickligt skrivande. Är det det andra så var det helt enkelt så att jag inte tyckte så mycket om boken som jag hade kunnat göra.
Men jag älskar en del saker, som när Alice reflekterar över att hon nog inte är samma person som hon var när hon vaknade den morgonen, men om hon inte var samma person, vem var hon då? Var hon sin kompis Mabel? Nej men hu vad det skulle vara jobbigt! Den flickan hade det ju så svårt i skolan.
Och så vidare.
Det finns en hel del tänkvärt som jag älskar, det är existentiellt blandat med vardagslogik som inte går ihop. Misstänker att Carroll kan ha haft riktigt roligt när han skrev den här boken! Vackra illustrationer är det också.
Men nej, nu ska det inte bli någon uppsats här. Jag kan väl bara avsluta med att säga att trots de problem som jag hade med boken så rekommenderar jag den verkligen.

Finns på Bokus, Adlibris och CDON.

3 kommentarer:

  1. Denna bok vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är himla bra, kan inte sluta tänka på språket och hela tänket. Fantastiskt.

      Radera
  2. En bra bok som det var länge sedan jag läste.

    SvaraRadera