17 januari 2013

En studie i rött - Sir Arthur Conan Doyle

Titel: En studie i rött
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Originaltitel: A study in scarlet
Sidantal: 179
Bindning: Pocket
Förlag: Lind&Co
Utgiven: 2007
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"I ett hus i södra London hittas en amerikan mördad. På väggen i det skumma rummet finns ordet Rache skrivet med blod. Scotland Yard står alldeles handfallna. Dags för Sherlock Holmes att göra entré."

Min kommentar:
Äntligen har jag läst en av de berömda Sherlock Holmes-romanerna! Jag har sett filmer och serier, hört anspelningar och läst referat men aldrig en av romanerna.
Nu äntligen har jag fått det gjort.
Och resultatet? Holmes verkar ju vara lika jobbig i boken som han har porträtterats på film, jobbig i bemärkelsen fullständigt fantastisk och därför svår att ha att göra med. Han är i vissa avseenden helt enkelt odräglig, han vet och han kan bäst. Alltid. Punkt.
Fallet de ska lösa är intressant och det blir inte lång betänketid för mig som läsare, det uppskattar jag för hur kul är det egentligen att behöva vänta? Man vill ju ha resultat och information direkt, något som Holmes ger en. Även om man inte får all information utan bara av honom utvalda bitar...
Det är också där som historien blir tråkig, jag som läsare får inte vara delaktig i gåtan. Jag får höra Holmes utläggningar och de andra detektivernas funderingar men jag får aldrig själv något "Aha!"-ögonblick där jag känner att jag också förstår. Så jag kan helt klart känna med Watson, men för mig som läsare blir det lite tråkigt. Hela historien blir därför lite tråkig, förutom Ferrier-berättelsen, den var gripande.
Men det är det, och endast det, som drar ner på betyget. Annars tyckte jag att den var bra och mycket läsvärd. Jag har ju "The adventures of Sherlock Holmes" i bokhyllan, så det blir till att läsa mer av Doyle i framtiden!
Rekommenderas.

Finns i pocket på Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Denna har jag länge funderat på att läsa. Men det blir nog tyvärr inte i vårens klassikerutmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har något att se fram emot i alla fall, den är bra :)

      Radera