5 januari 2013

Persuasion - Jane Austen

Titel: Persuasion
Författare: Jane Austen
Sidantal: 208
Bindning: Pocket
Förlag: Wordsworth Classics
Utgiven: 1993
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"What does persuasion mean - a firm belief, or the action of persuading someone to think something else? Anne Elliot is one of Austen's quietest heroines, but also one of the strongest and the most open to change. She lives at the time of the Napoleonic wars, a time of accident, adventure, the making of new fortunes and alliances. A woman of no importance, she manoeuvres in her restricted circumstances as her long-time love Captain Wentworth did in the wars. Even though she is nearly thirty, well past the sell-by bloom of youth, Austen makes her win out for herself and for others like herself, in a regenerated society."

Min kommentar:
Jag är så fylld av tillfredsställelse efter den här läsningen att jag knappt vet vad jag ska ta mig an för bok härnäst, hur ska någon bok kunna stå sig direkt efter man läst en bok som den här?
Kort och gott, den var fantastisk.
Jag sögs in i intrigen och ville bara läsa mer samtidigt som jag ville dra ut på det hela lite längre. Detta trots att jag ibland missade poänger och andra saker på grund av det komplicerade språket, jag ser mig själv som bra på engelska men detta är ändå en riktig utmaning att läsa.
Men dessa missar sänkte inte läsupplevelsen alls, den var helt enkelt så bra.

Om man jämför den här med Emma eller Stolthet och fördom så tyckte jag mycket bättre om den här, det kändes som om att det hände mer på något vis, jag var mer dragen till den.
Det känns som att det är en sådan kvalité på texten och på själva skrivandet att man inte kan göra annat än att bara läsa och njuta av språket och berättelsen, vilket också kan ha något att göra med min fascination av "gammal engelska".

Jag har så svårt med hela familjen Elliot: Mary är en hopplös människa som jag inte kan ha något som helst medlidande med, Elisabeth har så mycket stolthet att hon verkar dum, Sir Walter är detsamma och Anne är en så perfekt människa att hon bara kan vara påhittad. Så ni ser, jag var inte bara nöjd. Men det kan ändå inte riktigt påverka min åsikt om boken som fantastisk.

Jag läste varken förord, fotnoter eller den sista texten som är ett borttaget kapitel. Jag var helt enkelt mycket nöjd som det var och ville inte förstöra något.

Kort och gott rekommenderas den verkligen!

Finns på Adlibris, Bokus och CDON.
Stort plus till de vackra illustrationerna som i alla fall fanns i min utgåva av boken.

6 kommentarer:

  1. Ojdå, vad härligt betyg! Kanske får läsa den också då! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade nästintill inga förväntningar, så allt infriades! ^^

      Radera
  2. Låter spm en otroligt bra bok!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst något av Jane Austen. Får nog ta och göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar det verkligen, språket är underbart.

      Radera