22 februari 2013

100 sätt att leva klimatsmart/100 sätt att leva ekologiskt - Mattias Henrikson, Helena Jansson

Titel: 100 sätt att leva klimatsmart/100 sätt att leva mer ekologiskt
Författare: Mattias Henrikson, Helena Jansson
sidantal: 138
Bindning: Pocket
Förlag: Ordalaget
Utgiven: 2010
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Här får du två böcker i en - för dig som vill leva mer ekologiskt men inte riktigt vet hur. Boken innehåller totalt 200 bra och enkla tips (från ena hållet 100 ekologiska och från andra hållet 100 klimatsmarta) som inte innebär uppoffringar i din vardag men som gör skillnad för miljön och gör dig till en eko-vän. Vare sig du bor i lägenhet eller villa, på landet eller i stan, finns mängder av enkla och genomförbara åtgärder att ta till för att bli mer klimatsmart.
köp mer second hand
frosta regelbundet av frysen
använd miljömärkt tvättmedel
ta med en tygpåse när du handlar
tänk efter innan du skriver ut ett mejl på jobbet
rensa i garderoben, ge bort det du inte använder
Varje liten eftertanke ger resultat i det långa loppet, så börja redan idag!
För var fjärde såld bok planterar vi ett träd i Vi-skogen. Boken är tryckt på FSC-märkt papper.
"

Min kommentar:
Wow, snacka om att få en snabbkurs i allt som man borde göra men som man kanske inte alltid gör. Jag erkänner att jag visste en hel del av det som skrevs, definitivt inte allt, men en hel del. En del praktiserar jag också och en del ska jag nog bli bättre på, speciellt efter att ha läst lite mer om det i den här boken.

Saker som de här går direkt till ens dåliga samvete och jag är i alla fall en sådan som tänker att "Jag skulle kunna göra mer, mycket mer".
Halva boken har klimatet som utgångspunkt och halva ett ekologisk synsätt, det är saker som går hand i hand med varandra och en del tips återkommer i båda delarna (lite tråkigt kan jag tycka). Något mer som jag tycker är tråkigt men egentligen mycket pedagogiskt är att det bara är max (MAX) två råd på varje sida, de är ibland skrivna med stor stil och det står ganska lite på varje råd. Det var det pedagogiska, det tråkiga ligger i att det står så lite, jag skulle vilja veta mer än det jag får. Alla råd är inte så, men en del hade kunnat vara mer utförliga.

Men nu ska gnällspiken dra sig tillbaka och istället säga att det faktiskt är en riktigt bra bok som alla kan ta till sig. Egentligen är den nog ett måste (även om man egentligen inte får säga så, jag vet) men det står så mycket bra och nyttigt i den så jag kan inte låta bli.

Men nu får ni ursäkta mig! Jag har just fått ett supertips på hur man miljövänligt får bort både proppar i avloppet och kalkavlagringar. Det är sånt som måste testas, så önska mig lycka till!

Boken finns i pocket hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Men vad är rådet?!!! Vilken cliffhanger!
    /honmedstoppihandfatet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! De säger att man ska ta kokande vatten + 1 kopp salt + 1 kopp bikarbonat. Jag har testat men vet inte om jag tyckte det var så bra.
      Ett annat tips (från Kloka råd och huskurer) är att man ska ta kokande vatten + 1dl diskmedel (miljövänlig variant), låta stå och sedan hälla på en hel hink med vatten från en så hög höjd som möjligt. Lite flummigt men om det funkar är jag omvänd direkt!

      Radera