23 februari 2013

Beautiful creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek - Kami Garcia, Margaret Stohl

Titel: Beautiful Creatures : Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Författare: Kami Garcia och Margaret Stohl
Originaltitel: Beautiful Creatures
Serie: Beautiful Creatures #1
Sidantal: 528
Bindning: Inbunden
Förlag: Semic
Utgiven:2013
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"En förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.
När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

En mörk och romantisk kärlekssaga! En skrämmande värld av magi - och två huvudpersoner som gör allt för varandra. Beautiful Creatures är första delen i en serie. Beautiful Creatures lanseras också som film under våren 2013 med Jeremy Irons, Emma Thompson och Viola Davis i rollerna. Boken är en stor internationell succé och såld till 35 länder.
"

Min kommentar:
Nu har jag läst den,  boken som varit på tapeten så länge.
Jag fick ett ryck och läste de sista 400 sidorna på en kväll och måste säga att jag är lite kluven. Historien var bra och jag känner att jag verkligen kan relatera till karaktärerna. Men ibland blir det lite lösa ändar. Som var Ethans pappa tog vägen där mot slutet. Eller varför de inte kunde ta sig ut ur huset. Ja det fanns flera funderingar kring hur de kom från en plats till en annan och vad andra gjorde under tiden. Till exempel: Om jag varit ond skulle jag nog inte stått och sett på medan motståndaren fick en briljant idé och sedan genomförde den. Allt detta försöker jag säga utan att spoila saker och ting för de som ännu inte läst den.
Men jag är som sagt imponerad över hur mycket jag känner för personerna i boken.
400 sidor in i boken känner jag att man står och trampar lite. Men när de sista sidorna kommer så är jag minst lika inne den som det största beundraren till boken måste ha varit. Spänningen hängde i luften.

Det är en bra ungdomsroman och jag förstår varför den blivit poppis. Den kommer nog bara bli mer och mer populär misstänker jag, och sånt är ju himla roligt. Vampyrerna och änglarna kan gott få sig lite konkurrens!
Just den här boken var väl kanske inte klockren för mig, men jag rekommenderar den ändå. Vet man med sig att man gillar ungdomsromaner så är det här nog perfekt.

Jag har ju vunnit biobiljetter så nu har jag i alla fall en liten hum om vad jag kan vänta mig!

Boken finns på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar