20 februari 2013

In bed with a highlander - Maya Banks

Titel: In bed with a highlander
Författare: Maya Banks
Sidantal: 359
Bindning: pocket
Förlag: Ballantine books
Utgiven: 2011
Betyg: 0 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Bestselling author Maya Banks's beguiling new trilogy features three unforgettable brothers risking everything to save their clan and their legacy--and to surrender their hearts to love. Ewan McCabe, the eldest, is a warrior determined to vanquish his enemy. Now, with the time ripe for battle, his men are ready and Ewan is poised to take back what is his--until a blue-eyed, raven-haired temptress is thrust upon him. Mairin may be the salvation of Ewan's clan, but for a man who dreams only of revenge, matters of the heart are strange territory to conquer.

The illegitimate daughter of the king, Mairin possesses prized property that has made her a pawn--and wary of love. Her worst fears are realized when she is rescued from peril only to be forced into marriage by her charismatic and commanding savior, Ewan McCabe. But her attraction to her ruggedly powerful new husband makes her crave his surprisingly tender touch; her body comes alive under his sensual mastery. And as war draws near, Mairin's strength, spirit, and passion challenge Ewan to conquer his demons--and embrace a love that means more than revenge and land.
"

Min kommentar:
Jag försöker undvika att totalsåga böcker, jag vill någonstans hitta något litet som trots allt var bra. Men den här boken gjorde det inte enkelt för mig.
Vi har här en kvinna som är så svag och okunnig om världen att det retar mig. Vi har även män som tror att de kan komma och ta vad de vill, att de bara kan förvänta sig lydnad, något som jag verkligen avskyr.
Jag kan inte komma över faktumet att av två män som försökte tvinga henne till giftermål så lyckades den ena, Ewan. Han är också den som våldtar henne. Let's face it: det är en våldtäkt om den ena inte vill men tvingas till det. Och det är precis vad som händer henne. Det hjälper inte att säga "förlåt, det kommer vara bättre nästa gång". Ledsen Ewan, men hos mig blir du aldrig förlåten. Speciellt inte som du försöker tvinga henne till konstant lydnad. Nej hu säger jag bara. Vidrigt.

Marin måste ha en allvarlig version av stockholmssyndromet och jag ville bara ruska om henne, ta bort henne från allt även om hon faktiskt verkade vara lycklig emellanåt, något som jag inte heller riktigt förstår.
Hur kan man vara lycklig i en situation där man tvingas runt en massa?
Hon porträtteras som en gammaldags stereotyp där kvinnan är dum och bara värd de barn hon kan få fram.
Att romantisera svaga och okunniga (två begrepp som har väldigt olika definitioner beroende på vem man pratar med. Jag menar på att hon inte har mer tankar än de som rör familjen och ständigt ska beskyddas och knuffas omkring från den ena mannen till den andra. Hon är inte självständig och vet inte så mycket, agerar extremt okunnigt och underlägset i så många situationer, ber om ursäkt för att hon säger emot och såna saker) kvinnor och kontrollerande män är något som jag skarpt motsätter mig, helt klart. Även om jag läst Fifty Shades och tyckt att den var helt okej, men där har Ana i alla fall ett liv och kan ta hand om sig själv vilket för mig är en fundamental skillnad. Och hon blir inte våldtagen eller tvingad till något, stor skillnad. Men, nog om det.

Som ni märker är detta en riktig sågning, den värsta jag någonsin gjort tror jag, men sådant måste också få komma fram ibland.
Hur som helst, en dålig bok om man ser till karaktärerna och en stor del av handlingen till följd av detta. Boken hade potential då det händer mycket, bland annat spännande fritagningar och komplotter och konspirationer. Men de kommer inte till uttryck på ett tillfredsställande sätt och jag erkänner mig grymt besviken. 

En liten grej till bara, omslaget. Notera den rutiga filten de sitter på och hennes sidennattlinne. Trovärdigt när det hela utspelar sig i Skottland (strax efter man uppfann hjulet verkar det som, baserat på kvinnosynen)? Bara en liten fundering. 

Känner ni för att bilda er en egen åsikt så finns boken hos Adlibris, CDON och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Inte kul när man inte alls gillar en bok, men det händer någon gång ibland. kanske man då uppskattar de man gillar ännu mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är verkligen inget vidare, men hoppas det är som du säger!

      Radera