7 februari 2013

Marshmallows for breakfast - Dorothy Koomson

Titel: Marshmallows for breakfast
Författare: Dorothy Koomson
Sidantal: 470
Bindning: Häftad
Förlag: Delta
Utgiven: 2009
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"When Kendra Tamale returns to England from Australia she rents a room from Kyle, a divorced father of two, and begins a new job. She's looking forward to a fresh start and simple life. Kyle's five-year-old twins, Summer and Jaxon, have other ideas and quickly adopt Kendra as their new mother - mainly because she lets them eat marshmallows for breakfast. Kendra eventually becomes a part of their lives, even though she's hiding a painful secret that makes her keep everyone - especially children - at arm's length. Then Kendra bumps into the man who shares her awful secret, and things fall apart: she can't sleep, she can't eat, she's suspended from work, and the kids are taken away by their mother. The only way to fix things is to confess to the terrible mistake she made all those years ago. But that's something she swore never to do ..."

Min kommentar:
Den här boken tog tid att läsa. Inte bara för att den ligger på 470 sidor utan för att den är ganska tung psykologiskt.
Vi har en kvinna som är skadad och som släpper in oss som läsare lite mer varje gång, men aldrig hela vägen. Hon känns avskärmad och man känner att hon inte mår bra och att hon verkligen behöver hjälp egentligen.
När jag väl har läst så har jag sträckläst, men så fort jag lägger ifrån mig den så drar jag mig för att ta upp den igen. Den är obehaglig och känslosam, den är fin och rentutav vacker emellanåt. Det finns vänskap och personer jag gillar och sedan finns det personer jag hatar (don't get me started on Janene säger jag bara....).
Ibland gör den här boken mig frustrerad, när man ska läsa om något minne istället för att få fortsätta på nuets historia till exempel. Eller när någon struntar i en möjlighet eller gör ett val som man vet är dumt.
Det finns så mycket mer man skulle kunna säga om den här boken, men inte utan att förstöra handlingen. Och det är något som jag verkligen inte vill göra.

Det var en fin men jag tyckte inte riktigt om slutet, jag blev inte överförtjust vilket kanske förklarar det svala betyget. Det är en bok som är välskriven och jag kommer att ge Koomson en chans till, helt klart. Jag har sett potentialen, nu vill jag bara se ett annat scenario.

Finns på engelska på Adlibris, CDON och Bokus.
Finns även på svenska hos Adlibris, CDON och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar