21 februari 2013

Nathalie : en delikat historia - David Foenkinos

Titel: Nathalie : en delikat historia
Författare: David Foenkinos
Originaltitel: La délicatesse
Sidantal: 235
Bindning: Häftad
Förlag: [sekwa]
Utgiven: 2012
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"En innerlig och humoristisk saga om nyfunnen kärlek som lyser upp sorgens mörka efterdyningar och om krossade hjärtan som finner lyckan på de märkligaste ställen.

Nathalie och François lever lyckliga tillsammans, när François plötsligt dör efter bara några års äktenskap. Nathalie är övertygad om att hon aldrig kommer att se åt en annan man igen och gräver ner sig i sitt jobb på ett svenskt företag. Men en dag kysser hon på ren impuls sin kollega Markus, en nördig och försynt svensk, och en annorlunda romans börjar sakta men säkert spira.
"

Min kommentar:
Böcker som man hört så mycket om är för mig svåra att ta tag i, de har som en atmosfär av förväntningar som man först måste bryta sig igenom innan man kan ge boken en ärlig chans. Så var det i  det här fallet.

Men vad tyckte jag då? Med tanke på att jag sträckläste ut boken på en enda kväll så gillade jag den nog ganska mycket. Det är en lättsmält bok med ett fantastisk språk, det är målande och helt underbart att läsa. Det är en frisk fläkt bland andra böcker som jag läst, jag hade kunnat läsa boken av bara den anledningen.
Historien är intressant, om än lite snabb, och den är lätt att falla in i och lätt att ta till sig på något sätt.
Det som är synd är att jag inte känner mer för Nathalie när hon förlorar sin man, jag känner mig mest bara som någon som tittar på och inte någon som verkligen deltar. Det gör såklart boken mer lättsmält men det tar bort en känslomässig del som jag ändå gärna hade upplevt.

Markus är en så söt och mänsklig person, jag tror att det finns massor av sådana som han där ute. Precis som sådana som Nathalie, de finns. Det känns verkligt och det gör historien riktigt bra, men den var kort. Jag hade velat få reda på mer, vad som hände sedan och så vidare.

Men återigen, så himla vackert skrivet. Älskar de små avsnitten med förklaringar av ord och annan information som knappt eller inte alls spelar någon roll. Det visar att världen fortsätter snurra trots att det blir fnurror på trådarna ibland i deras relation.

Rekommenderas!

Boken finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

4 kommentarer:

  1. Grattis! Du vann 2 st biobiljetter hos mig. Mejla din postadress till mig boktokig[snabela]live.se så kommer dessa med posten.


    Jag tyckte också om boken Nathalie! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter som den var rätt ok. Så den lär nog läsas under de närmaste månaderna. Det går lite småtrögt just nu med läsandet så den här känns rätt lagom då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är perfekt lätt läsning. Inte allt för krävande och inte allt för svår att hänga med i :)

      Radera