10 mars 2013

En tragisk mans död - Caroline Graham

Titel: En tragisk mans död
Författare: Caroline Graham
Originaltitel: Death of a hollow man
Serie: Morden i Midsomer #2
Sidantal: 347
Bindning: Pocket
Förlag: Ekholm & Tegebjer
Utgiven: 2009
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"När Caustons amatörteatersällskap sätter upp Amadeus är nerverna på helspänn bland de medverkande. Inre stridigheter och hemliga affärer hotar föreställningen. På premiären befinner sig en motvillig kommissarie Barnaby i publiken. Det sista han förväntar sig är att bevittna ett mord på scenen ..."

Min kommentar:
Jag blev frälst på serien innan jag läste böckerna och har älskat serien. Att läsa böckerna efter man sett en serie som man älskat har oftast, enligt min uppfattning, utgången att man blir lite besviken på boken.
Den här boken följer den statistiken bra, jag tyckte fortfarande om den, men det blev lite segt och jag kan inte låta bli att hata Troy och hans homofobi, kvinnoförakt och småsinthet. Han förstör inte direkt upplevelsen lika mycket som han framhäver bra egenskaper hos andra, han är ett exempel på att bara för att man har ett visst yrke så betyder inte det att man har en viss personlighet.
Men historien känns stundtals lite seg, speciellt eftersom det ibland känns som om det är omöjligt många människor att hålla reda på, men likaväl är alla sammanbuntade på ett eller flera sätt.
Intressant intrig och jag kände det där "aha" momentet när allt uppdagades, trots att jag sett avsnittet och visste vem mördaren var sedan innan. Det är inte så mycket "Vem" som "Varför" som är intressant i det läget, man hade alla pusselbitar framför sig men lade inte riktigt ihop två och två förrän i slutet.
Sammantaget? En bra deckare som rekommenderas, speciellt om man inte sett serien. Gillar man inte boken så bör man ändå se ett par avsnitt ur serien. Gillar man boken så borde man också se serien.
Summan av kardemumman är väl att trots åsikter kring boken så bör man se serien!

Boken finns hos Adlibris, CDON, Bokus med flera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar