22 mars 2013

Fiskar ändrar riktning i kallt vatten - Pierre Szalowski

Titel: Fiskar ändrar riktning i kallt vatten
Författare: Pierre Szalakowski
Originaltitel: Le froid modifie la trajectiore des poissons
Sidantal: 262
Bindning: Häftad
Förlag: Sekwa
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Den 4 januari 1998 får en elvaårig pojke reda på att hans föräldrar är på väg att skiljas och ber desperat om hjälp från ovan. Den 5 januari 1998 drar den värsta isstorm som Quebec någonsin upplevt in över landet. I naturkatastrofens spår formas nya vänskapsband, och solidaritet och medmänsklighet börjar spira.


En roman med ett enkelt och varmt tonfall som lyfter fram en uppfriskande sida av mänskligheten. En roman fylld av hopp och värme under några centimeter is.
"

Min kommentar:
Underbart, helt enkelt underbart.
När jag läst ut boken så gick jag bara och myste. Det värmde ända in i själen och jag kände mig så otroligt tacksam, dels för att jag läst den men mest för att författaren skrivit den.
Alla dessa livsöden flätas samman och någonstans frågar man sig hur illa det måste vara innan något verkligen inte går att reparera. Och ska det verkligen krävas naturkatastrofer för att det ska ske?
Det enda mindre positiva är att jag ibland inte är helt säker på vem jag följer eller vem det är som pratar. Men det är inte något som varar länge, bara så länge att jag blir lite smått förvirrad. Men som sagt, det går fort över.
Boris är helt klart min favorit, en förvirrad men ytterst intelligent ryss som försöker förklara ALLT med hjälp av matematiska formler som helt plötsligt stöter på något ologiskt som inte går att förklara. Vad gör man då?

Vackert språk, flöde i texten men ändå snabb och lättläst på något sätt. Den lockade till skratt och ibland  nästan till tårar också, underbart vacker och jag rekommenderar alla att läsa den.

Finns Adlibris, CDON och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar