2 mars 2013

Lost dogs and lonely hearts - Lucy Dillon

Titel: Lost dogs and lonely hearts
Författare: Lucy Dillon
Sidantal: 432
Bindning: Häftad
Förlag: Hodder
Utgiven: 2009
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"ROMANTIC NOVEL OF THE YEAR 2010. When the abandoned strays from a local dogs' home are matched with brand new owners, it turns out it might not just be the dogs who need rescuing. Rachel's aunt has left her a house, a Border Collie and, despite knowing nothing about dogs, a crowded kennels.
But since her life has collapsed she's not sure she can deal with any more lost souls. Zoe's ex-husband has given their children a puppy. The kids are in love, but she's the one stuck training Toffee the impossible Labrador.

She's nearly at the end of her tether -- until Toffee leads her to a handsome doctor...Meanwhile Natalie and Johnny's marriage hasn't been easy since they started trying for a baby. But is a fridge-raiding, sofa-stealing Basset hound like Bertie really the child substitute they're looking for? As the new owners' paths cross on the town's dog-walking circuits, their lives become interwoven. And they -- and their dogs -- learn some important lessons about loyalty, companionship and unconditional love ...
"

Min kommentar:
Lucy Dillon är verkligen en av mina favoritförfattare, så fort hon släpper något nytt så är jag där och köper det. Jag älskar hennes böcker, mer och mer.
Jag har läst den här på svenska och älskade den då liksom nu. Den svenska versionen hade otroligt nog färre korrfel, här hittade jag flera. Det drog ner det hela lite, men inte mycket.

Handlingen är fantastisk och jag kan verkligen leva mig in i de människor som man får följa. Rachels beslutsamhetsångest och hur vilsen hon känner sig i livet, Natalie och Johnnys svåra väg samt allt kring Zoe. Av alla dessa är det Zoe som jag känner mest för, hennes exman är ett svin i mina ögon och jag kan verkligen se att det antagligen är precis det som sker i en skilsmässa, att den förälder som inte får vårdnaden är "den roliga föräldern" som har råd att skämma bort barnen och lova saker som den andra föräldern sedan måste reda ut. Och dessa stackars barn.
Det ger en deppig vinkel på hela historien som bara kan lättas upp av dessa fantastiska hundar och hur fantastiska en del av människorna blir runt dem.

Men nog om det. Det är en fantastisk berättelse och jag kan knappt vänta till jag får läsa den andra boken i hennes "serie" på engelska, jag tyckte den var ännu bättre än den första och hoppas att det kommer vara samma på engelska. Har något att se fram emot!

Rekommenderas, men med en varning. Det finns en risk att du får ett otroligt behov av att skaffa en hund. Direkt.

Boken på svenska: Adlibris, Bokus och CDON.
Boken på engelska: Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Läste denna fast på svenska nyligen. Så mysig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Visst vill man skaffa hund direkt? ^^

      Radera