25 mars 2013

Mördaren ljuger inte ensam - Maria Lang

Titel: Mördaren ljuger inte ensam
Författare: Maria Lang (Dagmar Lange)
Sidantal: 244
Bindning: Inbunden
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Rutger Hammars stuga Lillborgen ligger på Ön i sjön Uvlången i Bergslagen. Där samlar han och hans fru under en sommarhelg en handfull gäster för att umgås, bada och segla.
Men när Puck Ekstedt under en promenad överraskas av ett skyfall och tvingas fly in under en gran gör hon ett makabert fynd: en av Hammars gäster ligger där strypt med en röd sidenscarf om sin hals.

Pucks fästman Einar Bure beslutar att kontakta sin gamle vän Christer Wijk, kommissarie vid Stockholmspolisen, för att lösa fallet.


Det visar sig att gästerna alla knyts samman genom kärleksband och svartsjuka. Alla verkar ha något att dölja, men det är bara en av dem som är mördaren.
"

Min kommentar:
Här är en författare som verkligen tåls att jämföras med Agatha Christie! Vi har ett begränsat antal människor att välja på och platsen för mordet är perfekt: en ö.
Ända in i slutet sitter jag och gissar vem det kan ha varit som gjort det hela, jag har själv varit inne på rätt spår flera gånger men inte lagt ihop allting förrän på slutet, vilket är himla intressant.

Den är bra skriven och jag märker verkligen att jag läser en något äldre bok, men utan att den för den delen känns omodern. Det hade lika gärna kunnat utspela sig idag, man hade bara behövt byta ut ett fåtal ord och saker.
Jag hade önskat att jag kände mig ännu mer delaktig, jag känner inte att jag riktigt har så bra koll på händelserna som jag hade velat ha. Men det kan också vara så att det var det som var meningen hela tiden, och i så fall är det bara ännu bättre gjort. Det hände saker hela tiden och ledtrådar kom i ungefär samma takt, så det var inte så konstigt att man ibland inte hängde med!
Jag gillar boken mer och mer ju mer jag tänker på den, jag är inte säker på om jag kommer läsa om den, kanske i så fall för att verkligen försöka samla ihop de bitar som jag missade.
Jag kan tänka mig att när den här först släpptes 1949 så kan den ha skapat viss uppståndelse av flera skäl.

Ett par saker är helt säkra i alla fall, för det första så rekommenderar jag den här boken. För det andra så tror jag att jag äntligen har hittat tillbaka till deckargenren. Klockrent!

Finns att köpa hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar