8 april 2013

Hannibal - Thomas Harris

Titel: Hannibal
Författare: Thomas Harris
Serie: Hannibal #3
Sidantal: 454
Bindning: Pocket
Förlag: Månpocket
Utgiven: 2001
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Seven years have passed since Dr. Hannibal Lecter escaped from custody, seven years since FBI Special Agent Clarice Starling interviewed him in a maximum security hospital for the criminally insane. The doctor is still at large, but Starling has never forgotten her encounters with Dr. Lecter, and the metallic rasp of his seldom-used voice still sounds in her dreams..."

Min kommentar:
Det här är en av de bästa och sjukaste böcker som jag någonsin läst. Ondskan flödar och man kommer på sig själv med att fundera på vad som är rättfärdigat och inte, om det finns folk som förtjänar att dö.
Eftersom jag läst den här tidigare så kunde jag ibland läsa om någon som gjorde något ondskefullt och sedan bara tänka "Vänta du bara, du kommer få igen". Ondskefullt som attan.
Ondska är en mäktig känsla och jag vet inte hur jag ska förklara hur boken påverkar mig under tidens gång. Men jag är helt fast i historien och vill inte att den ska ta slut. Något som skulle ha kunnat bli långrandigt blir inte det, bara fascinerande och något att bygga vidare på.
Harris har verkligen lyckats med karaktärerna och jag blir inte besviken, historien är galet oroväckande och jag är med i varje sväng och vändning. Lecter är ett monster, men det finns det fler som är. Han må vara kannibal, men han gör i alla fall slut på sina offer snabbt, han torterar inte. Till skillnad från en del andra....
Så vem är det största monstret? Och vem vill man ska vinna när det är dags?
Det är här ens värderingar kommer till ytan.

Det har aldrig varit så lätt att ge en bok 5 av 5 i betyg.

Rekommenderas verkligen.

Finns på engelska hos Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Har läst När lammen tystnar och är sugen på att läsa även denna, den låter ju av din recension att döma, riktigt bra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt enkelt kanon! :) LÄS!

      Radera
  2. Hannibal är jag grymt sugen på att läsa, den ligger oläst. Roligt att höra att den är bra oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen något bra att se fram emot!

      Radera
  3. Himla bra att den står i hyllan och väntar på mig! Och att serien börjar på Tv idag ;)

    SvaraRadera