10 april 2013

Någon gång ska vi berätta allt för varandra - Daniela Krien

Titel: Någon gång ska vi berätta allt för varandra
Författare: Daniela Krien
Originaltitel: Irgendwann werden wir uns alles erzählen
Sidantal: 176
Bindning: Inbunden
Förlag: Forum
Utgiven: 2013
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Passion och längtan på den östtyska landsbygden 

Det är sommaren 1990, och Maria fyller snart sjutton år. Hon bor med sin pojkväns familj på en gård strax öster om den tysk-tyska gränsen, en gräns som snart ska upplösas. Hon är en drömmare som känner starkt och mycket, och som hellre gräver ner sig i Dostojevskijs "Bröderna Karamazov" än går till skolan. Livet med gårdssonen Johannes tycks milt och ljummet. Maria accepteras som en del av familjen och väntas finna sin roll i det vardagliga arbetet. Själv är hon osäker på vad hon vill och vart hon är på väg. På granngården bor fyrtioåriga Henner, ensam. Det vilar något tungt över Henner, något tragiskt i hans historia, och folket i byn betraktar honom med misstänksamhet. Till en början ser även Maria honom som ett hot, men ett tillfälligt möte väcker nya känslor i henne, känslor hon inte kan kontrollera. Kärlekens begär konsumerar henne, samtidigt som hon plågas av sitt samvete och en gnagande oro. Hur länge kan hon tillåtas leva med sin eskalerande lögn, och vad ska komma av denna osäkerhetens tid? Någon gång ska vi berätta allt för varandra är en vacker och gripande berättelse om att bli vuxen, om kärlek och passion i en tid av förändring.
"

Min kommentar:
Detta är verkligen en spännande debutroman där man inte hållit tillbaka.
Den är kort och jag sträckläste den, den var inte sådär omvälvande spännande och ändrade inte mitt liv. Men det är något med Maria, hon känns som ett utnyttjat barn och det tar en lång tid innan jag förlikar mig med det som Henner gjorde. Det kändes som ett enormt utnyttjande.
Någonstans i boken så känner jag mig verkligen delaktig i de beslut som ska tas och berättelsen har krupit under huden på mig. Marias situation är något som jag verkligen sympatiserar med, jag känner för henne.
Jag kommer på mig själv med att ha en viss beslutsamhetsångest i samband med henne och det är ju något positivt i en berättelse.

Men ändå är det något som saknas, slutet borde ha berört mig mer, jag tappade kontakten med Maria och alla andra och förstod inte riktigt varför. Det drar ner betyget och helheten blir lite sämre. Sedan har jag svårt att förlika mig med att året ska vara 1990, allt känns så våldsamt gammaldags.
Men det är en riktig kärlekshistoria och jag följer denna lilla flickas utveckling till kvinna med intresse. Hon vill vara vuxen men ändå inte och jag förstår henne.
Betygsättningen på den här boken var inte lätt kan jag säga.

Sammanfattningsvis en helt okej men annorlunda bok som rekommenderas för den som vill ha en lite annorlunda läsning som inte nödvändigtvis har så mycket action, men klart tillräckligt med drama.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar