3 april 2013

När lammen tystnar - Thomas Harris

Titel: När lammen tystnar
Författare: Thomas Harris
Originaltitel: The silence of the lambs
Serie: Hannibal #2
Sidantal: 327
Bindning: Inbunden
Förlag: Forum
Utgiven: 1988
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"As part of the search for a serial murderer nicknames "Buffalo Bill," FBI trainee Clarice Starling is given an assignment. She must visit a man confined to a high-security facility for the criminally insane and interview him. 

That man, Dr. Hannibal Lecter, is a former psychiatrist with unusual tastes and an intense curiosity about the darker corners of the mind. His intimate understanding of the killer and of Clarice herself form the core of Thomas Harris' "The Silence of the Lambs"--an unforgettable classic of suspense fiction.
"

Min kommentar:
Jag läste den här för flera år sedan och tyckte att den var kanon, så detta är en försenad omläsning. Och jag kan inte säga att jag blev missnöjd.
Den var minst lika bra, om inte bättre, efter all den här tiden.
Det är något med sättet att skriva och hur saker och ting framställs som gör att jag verkligen sugs in i berättelsen. Clarice känns verklig och väl värd att sympatisera med. Andra hatar man redan från början. Jag, liksom Clarice, dras till Hannibal Lecter på ett sätt som påminner om fascinationen man känner för ett stup. Något livsfarligt som man ändå inte kan låta bli att titta ner ifrån.
Alla dessa personer och deras egenheter känner jag att jag har bra koll på, det är som om jag själv känner och blir utsatt för dem. Behöver jag säga att jag hatar Chilton?

Att säga att detta är en bra bok är en underdrift. Den är otroligt bra och jag kan knappt vänta tills jag får läsa nästa del, Hannibal, som jag kommer ihåg som om möjligt ännu bättre.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

PS. Filmen är en av de bättre jag sett, Anthony Hopkins är klockren som Hannibal och han gör en skådespelarinsats av sällan skådad kvalité!

2 kommentarer:

  1. Jag har funderat på att läsa boken jätte länge men det har liksom bara inte blivit av.. Jag älskar dock filmen och Anthony Hopkins är min absoluta favorit skådespelare! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är fantastisk! :) Vann han inte priser för sin insats i den här filmen?

      Radera