19 maj 2013

Inferno - Dan Brown

Titel: Inferno
Författare: Dan Brown
Originaltitel: Inferno
Sidantal: 542
Bindning: Inbunden
Förlag: Albert Bonnier
Utgiven: 2013
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Årets första stora boknyhet är Dan Browns Inferno! Mannen som skrev dundersuccén Da Vinci-koden är tillbaka med en ny spännande bok i samma stil som Da Vinci-koden och Den förlorade symbolen.
I Inferno ger sig Symbolikexperten Robert Langdon ut på nya halsbrytande äventyr - den här gången befinner han sig i Dantes Italien.

Dan Brown är i sitt absoluta esse när han tar oss med djupt ner i en magisk värld full av koder, symbolik och mysterier. Missa inte årets stora läsäventyr!
"

Min kommentar:
Min himmel vad jag sett fram emot den här boken! Förväntningarna har gått genom taket vid upprepade tillfällen och någonstans blir jag medveten om att den aldrig möjligtvis kan nå riktigt hela vägen fram. Men likväl så måste den läsas, och det inom en så snar framtid som möjligt.
Och vad ska jag säga? Dan Brown levererar alltid, det kan man vara säker på. Men mina förväntningar bråkade med läsupplevelsen och det blev inte så bra som jag tänkt mig. Alla miljöbeskrivningar känns som utfyllnad och jag vill bara komma fram, få veta mer och få klarhet i allt som händer.
Och när jag väl får veta det ena efter det andra tycker jag det känns... konstigt. Det är inte den där gigantiska aha-upplevelsen som jag sett fram emot.
Återigen är det förväntningarna som ställer till det, och det är väl det som är risken när man hypar en bok så som man gjort med den här.

I ärlighetens namn är jag nog lite besviken, men det tar verkligen emot att säga det. För det är verkligen bra, men det är inte standarden jag väntat mig eller vant mig vid från Brown. Men visst är det fantastiskt att han kunnat leverera även under en sådan press och sådana förväntningar?
Jag menar, allt hemlighetsmakeri har varit otroligt underhållande, men hur har det känts för Brown?

De intressanta tankegångarna och språket hindrar mig från att sätta ett betyg som är lägre än 3,5, för det förtjänar den verkligen. Det här med befolkningsmängd och lösningar är något som jag måste fundera över ett tag framöver, och att ha planterat tvivlet på ett så trovärdigt sätt måste beundras.
Funderar dock fortfarande på vem Ferris verkligen är, och om upprepningen i texten var medveten på andra sätt än de jag såg. Kryptiskt jag vet, men jag kan inte skriva för mycket innan andra läst den.

Helt klart läsvärd, lite lång, men helt klart värt att lägga ner tiden på!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

10 kommentarer:

  1. Åh vad jag läntar efter att läsa den. Har tänt läsa några andra böcker först, men snart vet jag inte om jag kan hålla mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag satte den först i läshögen, allt annat fick vänta! ^^

      Radera
  2. Snabbt utläst! :)
    Själv har jag inte läst något av Dan Brown ännu, men planerar att läsa Da Vinci-koden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Da Vinci-koden tycker jag nästan är hans bästa, fast I cirkelns mitt är också riktigt bra. :)

      Radera
  3. Läste den i helgen och blev faktiskt besviken. Samma sak genom alla böcker, en jakt efter något, en ung tjej som side kick...... Samma mall med nya miljöer bara, inte värd att köpa men kanske låna på biblan...
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad synd att du tycker det, jag tyckte verkligen om Da vinci-koden och I cirkelns mitt.
      Förstår hur du menar dock.

      Radera
    2. Jag gillar också de tidigare böckerna men känner att det spårat ur lite nu vilket är synd.
      Helena.

      Radera
    3. Ska bli spännande att se om han kommer fortsätta på det här spåret, eller om han tänker ta slut på det!

      Radera
  4. Den ligger här och bara väntar, ska bli kul att ta tag i den! Mina förväntningar är inte så höga som tur är ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh att du bara klarar av att låta den ligga och vänta sådär ;)

      Radera