2 maj 2013

Inget allvarligt - Justine Lévy

Titel: Inget allvarligt
Författare: Justine Lévy
Originaltitel: Rien de grave
Sidantal: 198
Bindning: Danskt band
Förlag: Sekwa
Utgiven: 2013
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
""Dödar rökning? Jepp. Livet också."

Louise och Adrien har känt varandra sedan tonåren och är lyckligt gifta. Ända tills den dag då Adrien möter sin fars unga älskarinna idealkvinnan Paula med mördande blick och blir blixtkär. Louise tappar all lust, glädje och intresse för livet, och fastnar i ett närmast apatiskt tillstånd medan allting rullar på runtomkring henne. Det hade kunnat pågå i månader, i år. Men kanske kan en ny kärlek hjälpa Louise att återvända till livet och klistra ihop bitarna av sig själv.
"


Min kommentar:
Jag har svårt att bestämma mig för vad jag ska skriva och tycka om den här boken. Det finns en ärlig ton i det som skrivs, en känsla av att någon erkänner något. Det är också väldigt rörigt, precis så som jag misstänker att det kan vara när man mår så dåligt.
Men rörigheten har en tendens att bli bokens fall, det hoppar mellan dåtid och olika nutider och mycket påbörjas men det enda som består är Louise.
Jag kan tycka det är skrämmande hur dåligt hon mår och hur hon ser på sitt eget beroende, av flera saker, och vari hennes sjukdom ligger.

Romanen hade gärna kunnat få vara lite längre och bara något mer strukturerad, men samtidigt vet jag inte hur. Jag får för mig att denna roman är så bra som den möjligen kan vara, jag vet inte om man hade kunnat få den att bli bättre och ändå behålla känslan av ärlighet.

Det blev ingen ny personlig favorit men den är helt klart läsvärd.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar