5 maj 2013

Om du får det här brevet - Sarah Blake

Titel: Om du får det här brevet
Författare: Sarah Blake
Originaltitel: The Postmistress
Sidantal: 327
Bindning: Inbunden
Förlag: Bazar
Utgiven: 2013
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Året är 1940. Europa slits i stycken av kriget, i USA lovar presidenten att inga amerikanska pojkar ska sändas till striderna.
Iris James, postmästare i den lilla staden Franklin på Cape Cod, levererar nyheter om kärlek och sorg, glädje och förluster till ortsbefolkningen. Hon känner till deras hemligheter, och hon bevarar dem.

Den föräldralösa Emma Trask gifter sig med den unge läkaren i Franklin, och ser framför sig ett liv där hon aldrig mer behöver vara ensam.

Den till synes orädda radiotjejen Frankie Bard rapporterar från blitzens London. Hennes röst når över Atlanten, och försöker få de motvilliga lyssnarna att uppmärksamma bomberna som faller över London, natt efter natt.

Om du får det här brevet är berättelsen om tre oförglömliga kvinnor, om förlorad oskuld, och om vad som sker när de vi älskar lämnar oss.
"


Min kommentar:
I början hade jag svårt att hålla isär alla karaktärer, var de var i världen och vad de gjorde.
När jag läst ut boken hade jag svårt att förstå hur jag inte kunnat skilja på dem, de var så otroligt olika. Alla har verkligen en unik historia att berätta och som på något vis ska länkas samman till varandra.

Detta är en sorglig bok som håller en vid förtvivlans kant flera gånger, man känner gråten komma och att hemska saker är på väg att ske. Man är otålig över att få läsa vidare så man bara kan få de dåliga beskeden och sedan kunna gå vidare tillsammans med karaktärerna, men vad händer när beskedet dras ut på? Saker som skulle ha blivit sagda blir inte det. Allt läggs på is, i en tid när omvärlden brinner.
Jag fångades inuti den här historien, kommer på mig själv med att titta upp mot himlen och tänka att "Jag är så glad att det inte regnat några bomber över mig idag", boken visar med all tydlighet känslan av att inte veta om man kommer att vara vid liv imorgon. Sorg är en del i vardagen, tillsammans med liv och död.

Boken berörde mig djupt och jag kommer bära den med mig, det är jag säker på.
Paralleller kan dras mellan karaktärerna i bokens oförmåga att se det uppenbara, att vifta undan det som de själva inte upplevt som påhitt eftersom de inte sett det med egna ögon, med det som händer i vissa delar av Afrika där svält härjar, eller i Bangladesh där människor arbetar under inhumana arbetsvillkor. Vi fortsätter handla utan att tänka oss för, vad har detta för konsekvenser? Denna girighet som gör att man aldrig blir nöjd, någon måste alltid betala, men så länge jag inte ser dem som lider så har jag inget ansvar?

Som sagt, en bok som berört mig djupt. Jag rekommenderar alla att läsa den här, det är sorgligt, det är hemskt, men det är äkta.

Finns hos Adlibris, CDON och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Denna låter intressant :) Jag gillar blomman på omslaget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är himla intressant! Jag gillar verkligen omslaget, vackert i all sin enkelhet :)

      Radera
  2. Jag läser den här boken just nu och känner mycket väl igen mej i din beskrivning. Hade också svårt att hålla isär vem som var vem i början, vill att det hemska ska vara över men inte att boken ska ta slut och jag tänker på det där med bomberna jag med. Hoppas den här boken når ut till många läsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du håller med och också verkar gilla boken! Jag rekommenderar den här till i stort sett alla jag träffar, tycker den är så himla bra. Funderar till och med på om det inte borde bli en omläsning snart... :)

      Radera