8 maj 2013

Underbara helvete - Jamie McGuire

Titel: Underbara helvete
Författare: Jamie McGuire
Originaltitel: Beautiful Disaster
Sidantal: 363
Bindning: Inbunden
Förlag: Kalla kulor
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Abby har lämnat sitt mörka förflutna bakom sig, fast besluten att aldrig återvända. Tillsammans med sin bästa kompis America har hon flytt till Eastern University för att börja ett nytt liv. Hädanefter ska hon vara en duktig flicka. Men så möter hon Travis, killen som slåss för pengar på illegala slagsmålsklubbar och som alltid har ett koppel av tjejer efter sig.
Abby lovar sig själv att aldrig falla för Travis och istället inleder de en vänskap. En vänskap som med tiden fördjupas och intensifieras tills den plötsligt har förvandlats till just det Abby med alla medel försökt undvika. Hon vet att de inte är bra för varandra, ändå kan hon inte hålla sig borta ifrån honom.

Deras relation blir snart alltmer kaotisk, destruktivt hänförande och fullkomligt underbar. Samtidigt smyger sig Abbys förflutna allt närmare och hotar att rämna hela deras värld.
"

Min kommentar:
Här kan vi verkligen tala om sträckläsning, det tog mig halva natten men sedan hade jag läst den.
Boken hade fångat mig efter ungefär 3 sidor, sen var det omöjligt att lägga den ifrån sig.
Jag skrattade rakt ut ibland, jag snyftade till några gånger, och jag kan inte dölja att pulsen höjdes under den sista matchen.

Allting blir sådär komplicerat som det bara kan bli när det är tonåringar man har att göra med, kompisar, plugg, liten skola och en massa tisslande och tasslande. Det är självklart att saker och ting ska bli komplicerade. Jag fick en känsla av att boken hade kunnat ta slut lite innan mitten, alla får ett happy ending och det kändes som ett fint slut och jag undrade vad som möjligen skulle kunna ta en halv bok till. Nu har jag svaret, 150 sidor med problem, velande och ohälsa, det är vad som kan ge en berättelse en ny riktning.

Jag följde med detta par, Abby och Travis, i alla deras vändningar och jag tänker vara ärlig och säga att jag blev otroligt frustrerad emellanåt. Varför ska det behöva bli så jäkla svårt? Och ibland vet jag inte om jag vill att de ska vara tillsammans, maken till destruktiva människor får man ju leta efter. Deras relation skrämmer mig och jag funderar på när det kommer att bli våldsamt och obehagligt dem emellan, Travis är ju redan våldsam och obehaglig mot andra.

Nu kommer en SPOLER: Jag är lite missnöjd med slutet, med tanke på hur det gått upp och ner tidigare så vet jag inte om det kommer sluta så lyckligt i framtiden om man säger så. Jag vet att det bara är en bok, men jag känner mig oroad för karaktärernas eventuella framtid. Vad är det som hindrar att det ska gå åt helvete igen?

Jag är väldigt sugen på att läsa Walking Disaster, det är samma historia men ur Travis synvinkel.

Detta var en bok som kändes ovanlig och nytänkande, det är inte så många romaner som skildrar så destruktiva förhållanden och som ändå har en sådan rå ton emellanåt. Jag gillade variationen och det gav extra krydda till historien.

Jag rekommenderar den här boken, den var välskriven och historien invecklad men ändå väldigt enkel på något sätt. Relationsroman med hög standard! Se till att ni har kvällen (och eventuellt några timmar in på natten) fri innan ni börjar läsa, när ni väl börjar så kanske ni inte kan sluta.

Jag vill  redan läsa om den.

Finns hos Adlibris, CDON och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Jag var oxå uppe halva natten och läste den!! :) Jo visst är man lite oroad för karaktärerna det var lite väl många duster jag hade nog gjort lite ändringar för att det inte alltid hade tagit slut utan det hade kunnat vara med andra konflikter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menar det, blev lite väl allvarligt ibland. Men det kanske är det som är att vara tonåring och galet kär? ^^

      Radera
  2. Åh visst är den fantastisk?! :) Jag sträckläste den också! Kul med ett förhållande där karaktärerna faktiskt gör bort sig och till och med kan vara elaka mot varandra, jag är så innerligt trött på all sliskig kärlek :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag helt med dig om, ingen av de här karaktärerna är ju perfekta! Stäckläsningsvarningen var skyhög ;)

      Radera