21 maj 2013

Walking disaster - Jamie McGuire

Titel: Walking disaster
Författare: Jamie McGuire
Sidantal: 433
Bindning: Häftad
Förlag: Simon & Schuster
Utgiven: 2013
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Set in the same time-frame as Beautiful Disaster, now we hear the story from Travis' point of view. Travis lost his mother at a very young age, but before she died she taught him two important rules...Love hard. Fight harder. Growing up in a family of men who like to gamble and fight, Travis Maddox is a tough guy. Known for his bad reputation with women, and feared for his incredible fighting skills, all the boys want to be him, while the girls simply want him...Abby Abernathy is the first girl to treat him the way he feels he should be treated, with dislike and disinterest. It is her lack of interest that sparks his determination to win her round. Will the invincible Travis 'Mad Dog' Maddox be defeated by a girl?"

Min kommentar:
Pust! Jag är alldeles känslomässigt slut efter att ha läst den här boken! Precis som med Underbara helvete så rycks man med i historien på ett sätt som jag bara brukar hitta hos YA-böcker.

Boken har en tendens att bli lite stereotyp, och epilogen ska vi inte ens prata om. Den hade man kunnat strunta i så som den var. Visst, jag saknade ju en epilog i Underbara helvete och nu fick jag ju en. Men detta var inte riktigt det jag hade tänkt mig, det blev bara lite för mycket. 
Och jag tycker att boken igenom känns lite stereotyp, jag vet inte om killar/män verkligen tänker/fungerar sådär? Jag ifrågasätter lite hur McGuire kan veta hur det funkar i en mans huvud. Ja bit inte huvudet av mig nu, jag vet att många män skriver ifrån kvinnans synvinklar och tvärt om. Men alla går inte ut med "Find out what men REALLY think" på omslaget. Det ger det hela en betydande skillnad kan jag tycka. Sedan kan man gå vidare och fundera över om vi verkligen är så olika och så vidare och så vidare. 

Boken är bra och medryckande, och jag gillar verkligen att få se den andra sidan av historien. Speciellt eftersom det inte var så länge sedan jag läste den första versionen. 

Rekommenderas med en liten varning får man väl sammanfatta det hela som, min recension låter hårdare än vad jag tänkt men vissa böcker har uppenbara punkter öppna för diskussion och då kan jag inte låta bli att vidarebefordra det. 

Finns på CDON, Bokus och Adlibris

6 kommentarer:

  1. Åh vad jag vill läsa Walking Disaster! Jag är helt kär och störtförälskad i Beautiful Disaster! Dock förstår jag vad du menar med att det är svårt för en kvinna att skriva ur en mans perspektiv, det minskar dock inte min iver inför boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillar det första borde du definitivt läsa den andra :)!

      Radera
  2. Jag måste läsa den här!! :)

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag vågar läsa den här boken, blev så arg när jag hade läst ut den första :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad var det som du blev arg på? (det finns lite att välja på om man bara skulle vilja :P )

      Radera