12 juni 2013

Allt jag önskar mig - Grégoire Delacourt

Titel: Allt jag önskar mig
Författare: Grégoire Delacourt
Originaltitel: La liste de mes envies
Sidantal: 189
Bindning: Häftad
Förlag: Sekwa
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Livet blev nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jocelyne, även kallad Jo, drömde om att bli modeskapare i Paris, men driver en sybehörsaffär i Arras. Hon väntade på drömprinsen, men det var Jocelyn, även kallad Jo, som dök upp. De har två utflugna barn och lever ett stillsamt liv tillsammans. För nöjes skull skriver hon en blogg om sömnad, spets och pärlor. En dag övertalas hon av sina väninnor att spela på lotto och vinner 18 547 301 euro! Den dagen vinner hon stort. Eller gör hon det?"

Min kommentar:
Stundvis uppfattar jag den här boken som en enda stor upprepning av samma budskap: Var glad över det du har, mer pengar kommer inte nödvändigtvis göra dig lyckligare.
Men det kanske är den ständiga upprepningen som krävs för att man verkligen ska fatta och ta till sig budskapet. Det verkar ju trots allt som om man inte lever efter budskapet trots att man vet att det verkligen är så, att det stämmer så otroligt bra.
Boken är en sådan som jag önskar att jag själv skrivit, den känns sann och tar upp ett viktigt dilemma som ofta glorifieras. Drömmen är att vinna massor av pengar så att man kan förverkliga alla sina andra drömmar, men vad händer när drömmarna tagit slut? Och hur behandlas man av andra som önskar att de, liksom en själv, kunnat förverkliga alla sina drömmar?
Kan man lita på dem som står en närmast? Hur kan man vara säker?

Boken är bitvis otroligt deprimerande, men samtidigt otroligt bra. Jag funderar över om det verkligen är något att fira när man vinner de där otroliga summorna som med jämna mellanrum lottas ut. Hur skulle jag behandla någon i min närhet som jag vet vunnit en osannolik summa pengar? Likadant som innan? Kan jag vara säker på det?

Boken ger en mycket att fundera över. Den är otroligt bra och jag önskar att jag varit den som skrivit den. Språket är fantastiskt och jag känner verkligen för Jocelyne som på ett brutalt sätt blir fråntagen sin naivitet och godhet.

Finns på Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar