20 juni 2013

Boken om Joe - Jonathan Tropper

Titel: Boken om Joe
Författare: Jonathan Tropper
Originaltitel: The book of Joe
Sidantal: 366
Bindning: Häftad
Förlag: GillaBöcker
Utgiven: 2012
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Joe Goffman är 34 år gammal och har gjort sig en förmögenhet på sin debutbok, "Bush Falls". Det är en utlämnande, självbiografisk roman om hans uppväxt, som inte bara blottar hans innersta hemligheter, utan också avslöjar allt han vet (och inte vet) om alla andra i den lilla staden där han växte upp. Detta har inte oroat Joe, inte ens efter att boken filmatiserats med Leonardo DiCaprio i huvudrollen, eftersom han inte varit i sin hemstad på 17 år och heller aldrig tänker återvända. Men en natt väcks han av ett telefonsamtal, som förändrar allt. Joes far har fått en stroke och ligger i koma och Joe måste komma hem."

Min kommentar:
Jag skojar inte när jag säger att det tog en evighet för mig att läsa ut den här boken, den var som en känslomässig investering varje gång man skulle läsa ett par sidor.
Likt en bok av Stephen King så kommer man ibland karaktärerna lite för nära för att det ska kännas bekvämt, det blir jobbigt och ofta känslomässigt påfrestande. Men det är också det som gör boken så bra.

Boken känns äkta, genuin och precis så där trasslig som bara människor kan göra den. Jag kan inte hjälpa det, så här i efterhand så älskar jag den. Medan jag läste var jag inte så begeistrad om man säger så, det var med en suck som jag tog upp boken varje gång.

Det har sagts så otroligt mycket gott om den här boken att jag känner att jag knappt har något att tillägga mer än att Tropper är en fantastisk berättare. Funderar dock på hur det ska gå för Joe, vägen är inte fri från faror än om man säger så, långt ifrån.

Mycket bra bok, trots minnet av utdragen läsning så vill jag läsa om den. Hur går det ihop? Det finns bara en lösning på problemet: Ett högt betyg!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar