18 juni 2013

Healingkoden - Alexander Loyd med Ben Johnson

Titel: Healingkoden
Författare: Alexander Loyd med Ben Johnson
Originaltitel: The Healing Code
Bindning: Inbunden
Förlag: ICA bokförlag
Sidantal: 286
Utgiven: 2012
Betyg: 0 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"År 2001 upptäckte dr Alexander Loyd hur man kan aktivera en fysisk funktion som finns inbyggd i kroppen och med vars hjälp vi kan eliminera orsaken till så mycket som 95 procent av alla sjukdomar och fysiska symtom.

Nervsystemet och immunförsvaret kan då utföra sitt arbete med att läka skador och svagheter i kroppen. Dr Loyds upptäckter har validerats med hjälp av tester och inte minst av de tusentals människor från hela världen som har använt healingkoden för att komma till rätta med praktiskt taget alla slags problem när det gäller sjukdomar, känslor och relationer, liksom framgång i arbetslivet. Tester har också visat att det finns en allomfattande healingkod som kan hjälpa till att läka de flesta typer av problem för de flesta människor. I den här boken får du lära dig denna allomfattande healingkod, som bara tar några minuter att göra.
"

Min kommentar:
Den här boken blandar gudstro med kvantfysik, akupunktur, vetenskap, bön/meditation, positivt tänkande och en hel massa annat i en väldig röra.
Jag kan säga rent ut att jag inte får något förtroende för den. Det finns alldeles för lite referenser till faktiska studier och alldeles för lite belägg för mycket av det som skrivs att jag helt enkelt inte kan ta det till mig alls.
Det finns massor med små solskenshistorier av olika människor signerade med förnamnet endast, kanon, skulle kunna vara påhittat alltihop.
Och jag kan inte hjälpa det, när det börjar pratas om tid för bön så tänker jag att man skulle ha kunnat nå en större publik om man istället valde ordet meditation, beroende på vad man lägger för betydelse bakom.

Efter att ha läst en bok om sekter så klingar denna bok falskt. Den känns som ren flumpropaganda, alldeles för upptagen med att bekräfta sin egen storhet för att egentligen komma fram till poängen.

Hittade ett fint budskap dock:
Du kan ta del av och i viss mån styra din läkning och välbefinnande genom att minska stress och tänka mer positivt.

Det finns också en hel del intressant information kring healing och hur hjärnan fungerar med minnen och känslor (nämnde jag att det tas upp en del psykologi liksom biologi?), men inblandningen från så starka religiösa påståenden tar udden av det hela, man gör ibland bäst i att skilja religion och vetenskap åt kan jag tycka.

Men nej, jag är rädd att detta måste bli en riktig sågning från min sida. Det föll direkt på de dåliga referenserna/källorna och blev inte bättre ju mer jag läste.

Känner du för att bilda dig en egen åsikt (vilket jag uppmuntrar) så finns boken hos Adlibris, CDON och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Kände likadant när jag läst en bit i denna bok.Den var inte äkta och för mycket bön och annat. Healing är bra men de som läser denna bok kan nog bli avskräckta, synd tycker jag.
    Helena.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bara var jag som kände så! Jag blev verkligen avskräckt i alla fall :/

      Radera
    2. Synd om du blev avskräckt, healing är skönt och har hjälpt mig mycket!
      Helena.

      Radera
    3. Kanske får spana in andra böcker på samma tema och se om jag kan lära mig något därifrån istället :)

      Radera
    4. Då rekommenderar jag, "Väck din inre healer" av Eric Pearl. Den är en motpol till healing koden kan man säga!
      Helena.

      Radera
    5. Tack! Den ska jag spana in! :)

      Radera
  2. Stefan Reitersjö2 juli 2013 kl. 19:36

    Hesan: jag tycker inte att det är korrekt av dig att propagera för healing när vi vet att det mesta som handlar om detta är ruffel och båg. Enligt all vetenskaplig teori och praktik är detta nonsens.
    Malin: jag ber dig att inte ta hesan ad notam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte alls insatt i healing, så jag känner mig lite vilsen kring vad jag ska svara dig.

      Radera
  3. Ang Kommentarer vad gäller Healingkoden.
    Jag har läst ännu bara till sid 150 / 284 sidor och finner vad som skrivs oerhört intressant.
    Jag har förmodligen bara snuddat vid ingången till koderna : ) men det jag hittills läst angående
    cellminnet och begreppet energi när det gäller människokroppen är oerhört intressant.
    Jag vill återkomma med en kommentar i sin helhet när jag läst hela boken, men som jag ser kommentarerna här ovan blir jag nästan lite bestört över de snäva omdömen som ges av det komplexa materialet / innehållet i boken. // JJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den här boken kan hjälpa dig på något sätt så glädjer det mig!
      Du är mycket välkommen tillbaka med en kommentar kring vad du tycker om boken som helhet när du läst ut den, ser fram emot att få läsa ditt omdöme.

      Radera