19 juni 2013

Inbox (1) - Daniel Glattauer

Titel: Inbox (1)
Författare: Daniel Glattauer
Sidantal: 202
Bindning: Inbunden
Förlag: Printz publishing
Utgiven: 2012
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Emmi mejlar Leo av misstag. Och några få mejl är allt som behövs för att tända en gnista av intresse mellan dem. Snart delar de sina innersta hemligheter, önskningar och passioner med varandra."

Min kommentar:
I början älskade jag boken, sedan började jag tröttna på Emmi, sedan blev jag rejält trött på henne och sedan stagnerade berättelsen lite. Sedan kom en frustration som passade perfekt till stämningen i konversationen som avslutades med en kulminerade händelse som fick ett abrupt slut.
Några förtydligande: Emmi blev en kvävande figur, alldeles för uppenbar och rent utsagt påfrestande för att kunna vinna mitt gillande.
När det gäller den manliga figuren så känns han emellanåt som lite för perfekt, vill författaren göra en drömkaraktär baserat på sig själv? Har för mig att det finns ett speciellt ord för det, men jag kommer inte på det just nu. Poängen är att jag får lite svårt att relatera till denna man som inte verkar riktigt verklig, speciellt i jämförelse med henne. Eller är det precis så de är? Alltså verkliga? Är de så som människor verkligen är? Jag kan ju inte tala för alla, mest bara för mig själv. Svårt, smart eller inte? DET är frågan...

Men historien fångar mig ändå, att hela berättelsen byggs upp av mail känns nytänkande och spännande eftersom man slipper en massa "mellantext", man får föreställa sig och inte veta mer än karaktärerna får veta via mail.
Det var en solklar sträckläsning som fångade mig med bitvisa partier som var mer utdragna. Jag är väldigt nyfiken på hur det gick för karaktärerna efter det sista mailet. Jag ser en tendens hos henne och ett behov hos honom, mer än så vill jag inte säga för dem som ännu tänker läsa den, och jag kan tänka mig vart det skulle kunna sluta.

Blandade känslor, ger ett medelbetyg på boken som bestäms av det positiva i sättet att skriva och det negativa i karaktärerna.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar