17 juni 2013

Liket i biblioteket - Agatha Christie

Titel: Liket i biblioteket
Författare: Agatha Christie
Originaltitel: The body in the library
Serie: Miss Marple #3
Bindning: Kartonnage
Utgiven: 2000
Förlag: Albert Bonnier
Sidantal: 204
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"It's seven in the morning. The Bantrys wake to find the body of a young woman in their library. But who is she? How did she get there? And what is the connection with another dead girl, whose remains are discovered in an abandoned quarry? The Bantrys invite Miss Marple to solve the mystery."

Min kommentar:
Agatha Christie ligger i en klass för sig, helt klart. Den solklara deckardrottningen vars intriger kan inspirera även den torraste fantasi!
Det som var synd med just den här boken var att jag sett en filmatisering utav den, så det störde mig lite när jag kom ihåg fragment av vem mördaren var eller några motiv, eller någon huvudvändning. Himla tråkigt.
Men annars så är den otroligt välskriven och man kan inte annat än älska Miss Marple.

Det finns en hel del deckarförfattare idag som borde inspireras mer av hennes skrivsätt, hon sätter ihop en komplicerad deckare på 200 sidor! Inga onödiga sidospår och det är konstant intressant, ja jag skulle helt klart vilja ha lite mer sånt i dagens deckare.

Rekommenderas verkligen.

Finns på norska hos Adlibris. Filmatiseringen (kanon!) finns hos CDON.
Finns på engelska hos Adlibris, CDON och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar