23 juni 2013

Torka aldrig tårar utan handskar 1. Kärleken - Jonas Gardell

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar 1.Kärleken
Författare: Jonas Gardell
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar #1
Sidantal: 292
Bindning: Inbunden
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2012
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.
Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.

Det som berättas i den här historien har hänt. Det hände här, i den här staden, i de här kvarteren, bland de människor som har sina liv här. I en stad där de flesta fortsatte att leva sina liv som om inget hänt började unga män insjukna, tyna bort och dö.

Jag var en av dem som överlevde.


Det här är min och mina vänners historia.
"

Min kommentar
Så snart hypen lagt sig lite så kände jag att jag kunde läsa boken med ett relativt öppet sinne.

Att det som tas upp är viktigt, intressant och upplysande är verkligen inget att orda om, det är självklart. Glad att någon tog sig tid att samla in kunskapen och sprida den vidare till alla de som inte sett och upplevt detta. Att göra det synligt, som också verkar vara ett utav romanens alla teman.

Vad jag har lite problem med dock är skrivsättet, hoppandet mellan nu och då, mellan personer och händelser. Ibland känner jag mig lite förvirrad över vilket år det är, vem man följer och meningen med att hoppa tillbaka igen.
Annars har layouten blivit lite olycklig i den utgåva av boken som jag läste, misstänker att det ska vara en tydlig avdelare när ett hopp sker, i den här boken var det inte så utan jag kunde ibland tro att jag fortfarande var vid Vuxna Rasmus när jag plötsligt insåg att så inte var fallet.

Språket däremot är kanon, beskrivande och ibland kan jag nästan höra hur dialogerna spelas upp med verklighetstrogna röster i huvudet. Stort plus till det.

Inte lika lyrisk som en del andra som läst denna bok, men rekommenderar den helt klart ändå. Det är som en historielektion och en roman i ett, en väldigt bra blandning som helt klart gör boken till något speciellt.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar