12 augusti 2013

Dumpa honom! Han vill faktiskt inte ha dig - Greg Behrendt och Liz Tuccillo

Titel: Dumpa honom! Han vill faktiskt inte ha dig
Författare: Greg Behrendt och Liz Tuccillo
Originaltitel: He's just not that into you
Sidantal: 206
Bindning: Pocket
Förlag: Richters
Utgiven: 2005
Betyg: 0 av 5

Beskrivning från Bokus:
"Män som inte hör av sig, inte är redo för ett förhållande eller bara är intresserade av dig när de är berusade Dumpa dem. De är inte intresserade av dig. Då hade de inte betett sig sådär. Du är värd att bli lycklig med en man som älskar dig och som visar det! Det är lätt att hitta på ursäkter för en mans uppträdande, och dessutom kan dina väninnor i all välmening invagga dig i tron att han älskar dig. Men i boken DUMPA HONOM! går Greg Behrendt och Liz Tuccillo, konsult respektive författare till TV-serien SEX AND THE CITY, till botten med alla bortförklaringar och argument. Bokens budskap är enkelt: Du är värd bättre! Om mannen du är förälskad i inte ger dig den respekt eller uppmärksamhet som han borde så ska du dumpa honom. Du ska inte finna dig i ointresse eller dåligt bemötande! Och du ska sluta bortförklara hans dåliga uppförande. Dumpa honom och spara din energi och din kärlek till en man som förtjänar dig. "

Min kommentar:
Jag hade, som jag misstänker många före mig gjort, sett filmen med samma namn och tänkte att det här boken nog hade något med filmen att göra. Jag hade varken fel eller rätt. Filmen är charmig, boken är urusel.
Och nu ska jag berätta varför jag tycker den är usel:

I boken finns en massa frågor från kvinnor som har lite strul på linjen med män. Greg svarar i stort sett samma på alla: Om mannen inte tar hand om dig och är exemplarisk så är han helt enkelt för feg för att säga att han egentligen inte vill ha dig.
En annan favoritgrej att banka in hos läsarna är också: Män måste få jaga dig annars vill de inte ha dig, Han måste ringa annars vill han inte ha dig, Han måste vara den som bjuder ut dig annars vill han inte ha dig, Du är värd att dejtas men bli inte för kaxig.
Gulligt Greg, jag vill kasta in dig i ett rum med feministextremister och hoppas att de bankar vett i dig. För all del ett rum med alla män som är besvikna på dig också, fattar du vilka krav du sätter? Hur du bankar och låser fast könsroller som man bara vill spy över? VARFÖR kan inte HON ringa? Varför hänger så mycket på honom? Dåligt säger jag bara.

Här kommer lite citat som ni kan få sitta och gnissla tänderna till:
"Jag vet att det är ett koncept som gör er rasande - att män gillar att jaga och att ni måste låta oss jaga er." s 32
Steget till klubbor och grottmålningar verkar inte vara så stort.

"Män är inte rädda för att "förstöra vänskapen"." s. 36
Tack för att du klargjorde vad alla män i hela världen tänker Greg.

"Bara för att du vill föra betyder inte det att han vill dansa. Vissa traditioner är naturbundna och håller i alla väder." s. 36
Och vi är tillbaka i grottan på stenåldern.

"Det var inte jag som skrev reglerna och jag kanske inte ens tycker att de är rätt. Var inte arg på mig, snälla Nikki. Jag hävdar inte att kvinnorna bör vara som på stenåldern. Jag tycker bara att ni ska se nyktert på möjligheterna att förändra de grundläggande impulser som är drivkraften i hela den mänskliga naturen." s. 31
Herre jösses. Vi borde nog låsa in alla män. För alla kvinnors säkerhet. Om det nu inte går att ändra impulser. Ta bort alla spetsiga saker så som pinnar och svärd också. Bara för säkerhets skull.

 "Varför är han då så trevlig när han ringer? undrar du. Därför att män är fegisar och hellre skulle möta domedagen än att säga som det är." s. 41
 Jag hade ingen aning. Nästa gång en man ringer och låter trevlig ska jag genast anta det värsta. Eller förresten, så dåligt som män låter så kanske jag försöker leva med en kvinna eller ensam resten av mitt liv.

Grag klankar ordentligt på alla män som inte ringer på utsatt tid. De är väl inte sjukvårdsupplysningen eller? Jag kanske är naiv som tror att man kan ha ett liv så att man glömmer att ringa ibland. Såvida man inte har en sån där galen tonårskärlek där man knappt kan ta ögonen från mobilen. Länge leve tonåren!
Kär blir man som vuxen också, men kanske inte på samma sätt och ofta har man helt andra åtaganden att ta hänsyn till också.

Greg får mothugg av signaturen Nikki. Han beter sig som en skitstövel mot henne fast hon har en hel del poänger med det hon skriver. Länge leve MANNEN (ironi)!

Hur är Greg själv mot kvinnor? Vi får en ledtråd i ett av svaren:
"Jag reser i jobbet och ringer ändå damen i mitt liv tre gånger per dag." s. 46
Vad jobbar du med när du är borta Greg? Kolla när färg torkar? Vem ringer 3 gånger på en dag? Såvida inte båda barnen har öroninflammation, elräkningen inte har blivit betald i tid och sophämtningen har glömts bort? Låter det inte lite som en stalker?

Som ni kanske kan gissa så klarade jag inte av att läsa hela boken, det var bara så mycket skit rent utsagt. Men jag valde att skriva en recension ändå eftersom hela boken var uppbyggd på samma sätt.

Jag vill inte träffa Greg i verkligheten. Det är snart 10 år sedan boken gavs ut och jag kan bara hoppas att han släppt lite på könsrollerna och vaknat upp en aning.
I vissa fall har han säkert rätt, att det är bättre att gå vidare än att hoppas. Men det är sättet han lägger fram det på och argumenten han använder sig av som jag opponerar mig emot

Jag rekommenderar inte boken till någon. Såvida man inte vill analysera könsroller i litteratur och vad som tillskrivs män och kvinnor som en självklarhet.

2 kommentarer:

  1. Tycker att din recension är grundad på sunt förnuft! Tack för att du vågar skriva vad du tycker, ytterligare en anledning till att jag läser Sveriges bästa bokblogg:)!

    Sabina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det värmer i hjärtat kan jag säga!! :)

      Radera