12 augusti 2013

Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden - Jonas Gardell

Titel: Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden
Författare: Jonas Gardell
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar #3
Sidantal: 291
Bindning: Inbunden
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Det här är berättelsen om mina vänner. Om Paul och Bengt, Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin.
De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu.

Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande och om förnedring och om svek men också en berättelse om kärlek som trotsar allt.

För du vet hur det är: Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen!

Det som berättas i den här historien har hänt.

Allt är sant.

Jag var en av de som överlevde.

Jag ville bryta tystnaden.

Jag har gjort det nu.
"

Min kommentar:
Jag misstänkte att det skulle bli känslosamt och det blev det också. Jag stör mig fortfarande på det evinnerliga hoppandet mellan tid och plats utan kloka angivelser, men inte lika mycket som i de tidigare böckerna.
Man vet vad som kommer hända och ändå är det så jävla sorgligt, inte bara själva sjukdomen utan vad människor får utstå från andra människor. Parallellerna mellan skjutandet av den vita älgen och homosexuellas existens är klockrena, vem bestämmer vad som får finnas och inte? Är det rätt att beslut tas av de som inte tillhör den utsatta gruppen? Som inte har en aning om något? Som inte förstår?

Ibland är det en jävla värld man lever i. Men så länge man kan se till att komma ihåg sin historia och misstagen som skett tidigare så kan man se till att det aldrig händer igen. Lär och lev med det.

Den sista boken var kronan på verket. LÄS DEN!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar