10 augusti 2013

Våga stå upp - Karin Adelsköld

Titel: Våga stå upp
Författare: Karin Adelsköld
Sidantal: 151
Bindning: Inbunden
Förlag: Ica Bokförlag
Utgiven: 2012
Betyg: 2 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Fånga publiken med hjälp av humor
En talare som använder humor har betydligt större chans att bli lyssnad på och ihågkommen. Ståupp-komiker odlar förmågan att snabbt läsa av och få med sig sin publik. För detta finns välbeprövade tekniker som alla kan ta till. Här avslöjar Karin Adelsköld ståupp-hemligheterna som alla kan lära sig.

Det handlar inte om att alla ska bli komiker utan om att skapa engagemang och väcka känslor, hur man kan göra sin framställning mer underhållande men också om att öka sitt självförtroende och våga ta plats.
"

Min kommentar:
Jag vet inte vad jag hade förväntat mig av den här boken men det var helt klart något annat än det jag fick, för jag blev ganska besviken.
Att läsa om hur man gör ett skämt och sedan läsa skämt-exempel som jag inte tyckte var ett dugg roliga kändes avigt och obekvämt även om råden i sig inte var något fel på.

Det är tydligt att det handlar om stå upp-komedi och inte direkt om vanliga tal, eller om det är det så fick jag inte ut mycket av det. Det kändes mer skrämmande än uppmuntrande om jag ska vara ärlig. Och tipsen kring hur man "kontrollerar" publiken när en telefon ringer eller om någon går kändes rent utsagt plumpa, inte alls något som jag skulle vilja tillämpa.

Nej den här föll mig verkligen inte i smaken och ärligt sagt så tror jag inte att jag var i den riktiga målgruppen. Jag vill gärna bli en bättre talare, inte en bättre ståupp-komiker.
Någon ståupp-komiker där ute som känner för att dela med sig av vad du tyckte om boken? Gav den dig något?

Nej, det var helt enkelt inget för mig.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Jag har tänkt köpa boken och hittade din recension. Jag undrar om du vet vad du recenserar. Om du tror att du skall kunna improvisera dig fram till humor ständigt och jämt så är du förmodligen inte i behov av boken och förmodligen en av världens roligaste människor. Det är exakt samma teknik som att lära sig improvisera i musik. Man lär sig olika figurer som man jobbar med och sedan så fyller man på med lite som är helt nytt.
    Jag läser även att du vill bli en bättre talare. Då skulle jag tipsa om en bok i retorik. Varför inte något med Göran Hägg. Om man nu inte vill läsa de stora klassikerna så som Cicero, Isokrates och Quintilianus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet vad jag recenserar och är också tydlig med att förklara att jag antagligen inte tillhör målgruppen, jag skriver också att detta inte var vad jag förväntade mig. Jag ville ha mer retorik och kommer helt klart läsa lite mer böcker som handlar om det, och bara det.
      Jag ville ha en retorisk bok med skämt som ett sidospår, istället fick jag tvärt om.
      Boken i sig är det inget fel på, den passade bara inte mig.

      Radera