22 september 2013

Fantastiska vidunder och var man hittar dem - Newt Scamander (J.K. Rowling)

Titel: Fantastiska vidunder och var man hittar dem
Författare: Newt Scamander (J.K. Rowling)
Originaltitel: Fantastic beasts and where to find them
Sidantal: 72
Bindning: Inbunden
Förlag: Tiden
Utgiven: 2001
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Bokus:
"I så gott som varje trollkarlshem finns ett exemplar av Fantastiska vidunder och var man hittar dem. Men nu får även mugglare under en begränsad tid möjlighet att upptäcka var quintapeden bor, vad puffsurraren äter och varför man inte ska sätta ut mjölk till en knarl. 
Intäkterna från den här boken tillfaller organisationen Comic Relief, vilket innebär att de kronor eller galleoner ni betalar för den kommer att göra större trollkonster än någon trollkarl kan åstadkomma. Om ni inte tycker det är skäl nog att offra lite pengar, hoppas jag att de trollkarlar som kanske råkar komma förbi när ni blir anfallna av en mantikora är mindre själviska.

Comic Relief skänker intäkterna de får från försäljningen av denna bok till projektet som hjälper en del av de fattigaste och mest utsatta människorna i världens fattigaste länder.
"

Min kommentar:
Kan inte beskriva hur sugen den här boken gjorde mig på att läsa om hela Harry Potter-serien.

Boken är skriven för barn och ungdomar, det märks. Det är ett enkelt språk, jag uppmanar er att läsa den på engelska då den förlorade något i översättningen.
Men såklart var den läsvärd! Den är full av fantasi och en del riktigt roliga kommentarer, jag tänker inte spoila det för er, så oroa er inte ;)

Det är en tunn och liten bok, utläst på en timme, men vilket läsbegär den utlöser! Och tänk om man kunde ha haft ett eget "riktigt" exemplar av historieböckerna från trollkarlsvärlden! Det hade jag garanterat läst!

Om man gillar Harry Potter är nog den här boken ett måste, om inte annat för att den är lite rolig.

Finns endast att få tag i på engelska, finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den så mycket! Jag har fortfarande inte bläddrat i den.. :)

    SvaraRadera
  2. Åh jag som är så himlans Harry Potter sugen för tiden! Får nog se till att beställa hem den här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha känner igen mig där! Det finns ju en quiddich-bok också!

      Radera
  3. Kul att du gillar mina bilder o kul att du hittade till mig!
    Ska ge igen där o bli följare av din blogg för här finns mer att upptäcka o snacka om.

    Kramis från Pockethexan som välkomnar nya medlemmar till min bokring o hoppas att du vill vara med

    SvaraRadera