4 oktober 2013

The husband's secret - Liane Moriarty

Titel: The husband's secret
Författare: Liane Moriarty
Sidantal: 406
Bindning: Häftad
Förlag: Penguin books
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"At the heart of The Husband's Secret by Liane Moriarty is a letter that's not meant to be read...Mother of three and wife of John-Paul, Cecilia discovers an old envelope in the attic. Written in her husband's hand, it says: to be opened only in the event of my death. Curious, she opens it - and time stops. John-Paul's letter confesses to a terrible mistake which, if revealed, would wreck their family as well as the lives of others. Cecilia - betrayed, angry and distraught - wants to do the right thing, but right for who? If she protects her family by staying silent, the truth will worm through her heart. But if she reveals her husband's secret, she will hurt those she loves most...Perfect for fans of Jodi Picoult, or anyone who enjoyed One Moment, One Morning or The Midwife's Confession, The Husband's Secret by Liane Moriarty is about the things we know, the things we don't, and whether or not we ever get to choose. Above all, though, it's about how we must live with the consequences of our actions - whether we like it or not."

Min kommentar:
Den där burken med fjärilen på omslaget tror jag symboliserar en del av den här boken. Om fjärilen får stanna i burken är det elakt och något som kommer gnaga på ens samvete, speciellt när man ser hur dåligt den mår.
Men vad händer om man släpper ut den? Är det för sent? Vad har man egentligen släppt ut? Pandoras ask kommer verkligen in i tankarna.

Men om jag ska gå bort från det filosofiska kring det mycket vackra men tveeggade omslaget, så kan man ju prata lite om boken och dess handling.
Hemligheter är temat på den här boken, men också vad som händer när de berättas och när de inte berättas.
Det är känslosamt, speciellt upplösningen, och man får verkligen pröva sina värderingar gällande när man borde berätta eller inte, vad som är rättfärdigat eller ej. Det är en utmaning som går hem helt hos mig.

Men bitvis kan det blir lite utdraget, precis när något börjar bli spännande så får man följa andra människor istället. Hoppandet är en charm och ett irritationsmoment.
Det är det enda som drar ner på betyget, annars tycker jag att det är en riktigt bra bok som jag verkligen hade velat läsa mer utav. Reaktioner känns realistiska och man får följa hur tankegångarna går, både de givande och de lite mer destruktiva. Jag kan helt klart se en utmaning i att verkligen försöka förstå de olika karaktärernas motiv. Återigen något jag gillar.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Åh den har jag varit sugen på att läsa och nu efter det här inlägget blir jag ännu mer intresserad av att köpa den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge den en chans, den har som sagt sina små avigsidor men på det stora hela är den riktigt bra :)

      Radera