2 november 2013

Häxans dotter - Maj Bylock

Titel: Häxans dotter
Författare: Maj Bylock
Serie: Häx-serien #2
Sidantal: 140
Bindning: Inbunden
Förlag: Rabén och Sjögren
Utgiven 1990
Betyg: 5 av 5

Baksidestext:
"Pang!
Ett skott...
Anneli springer rakt mot skogen. 
Nu är de här. Nu ska de hämta henne!
Runt henne dånar forsen och dränker alla andra ljud. Men sakta förvandlas dånet till musik. Där ute i vattnet sitter någon. 
Är det Näcken?
Lyssnar man kan man bli förtrollad av hans spel. "

Min kommentar:
Efter all denna tid så höll också den här, något som gör mig mycket glad. Det måste ju tyda på en stor skicklighet som författare att en bok håller så länge, att den fortfarande är lika bra efter så lång tid. Det är nog över 10 år sedan jag läste den här serien senast, då älskade jag den. Det gör jag fortfarande.

Jag är speciellt förtjust i all mytologi som kommer upp: fotspår i askan, lucia och näcken för att bara nämna lite. Otroligt bra och intressant.
Jag funderar återigen på målgruppen när jag läser den här boken och funderar på om barn i samma ålder (9-12) idag får läsa böcker med ett mer eller mindre (i brist på bättre ord) grovt innehåll. Jämför man den här med till exempel Twilight så är det här ju i stort sett ingenting. Men ändå undrar jag lite över litteraturen för barn och ungdomar, hur den har ändrats genom åren och vad man har bedömt vara lämpligt då och nu. Jag funderar även på vad som är bättre eller sämre än något annat.

Nog om det! Detta är en fantastisk serie och jag tänker läsa om hela.

Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar