24 november 2013

Häxpojken - Maj Bylock

Titel: Häxpojken
Författare: Maj Bylock
Serie: Häx-serien #3
Sidantal: 156
Bindning: Inbunden
Förlag: Rabén och Sjögren
Utgiven: 1991
Betyg: 5 av 5

Baksidestext:
"Djärvt driver Ulv sin häst rakt ner mot myren. Ingen i världen har en häst som Silvergrå, tänker han stolt. Men vad är det?
Ute bland tuvorna anar han en gestalt och hör ett skratt. Ja, det är hon! Ulv tvingar hästen utåt. 
Då skär ett vargtjut klagande över myren. Silvergrå gör en hastig vändning in mot land. Ulv kastas av och flyger upp till den fasta marken. 
Men Silvergrå..."

Min kommentar:
Jag kan inte låta bli att jämföra: hur ofta är det någon eller något som dör i böcker för barn och ungdomar idag? Ofta är det ju bara de onda som dör, inte någon som man lärt känna och som man inte kommer sakna? I den här boken är det mer en del av historien, på samma sätt som det är naturlig del av livet. Det levande dör, det är det enda som vi med säkerhet vet. Ibland tycker jag att det är synd att det inte introduceras mer i böcker, det skulle kanske kunna ta udden av det hemska?
Jag spånar fritt och det kanske ni märker. Det är de här böckerna som får mig att fundera så mycket, det är också en stor del av charmen. Funderingarna i kombination med en underhållande berättelse och massor av vidskepelse, så otroligt kreativt!
Mycket välskrivet och tankeväckande.

Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar