13 november 2013

Lilla gummans gör-det-själv-guide - Johanna Ögren och Karin Adelsköld

Titel: Lilla gummans gör-det-själv-guide
Författare - Johanna Ögren och Karin Adelsköld
Sidantal: 128
Bindning: Inbunden
Förlag: ICA bokförlag
Utgiven: 2011
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Hur byter man vinterdäck, borrar i kakel eller rensar avlopp? I den här gör-det-själv-boken finns allt du behöver veta för att klara av de vanligaste kvinnofällorna i hemmet, vare sig du är nybörjare eller bara lite osäker. Karin Adelsköld och Johanna Ögren, grundarna till tekniksajten för tjejer lillagumman.se, guidar dig genom de flesta problem som kan tänkas uppstå där hemma. Praktiska råd och tips varvas med Karins och Johannas egna upplevelser kring teknik och prylar.

Detta är en rolig och enkel bok för dig som inte gillar instruktionsböcker. Författarna vill inspirera läsarna att försöka på egen hand och avdramatiserar sådant som att serva gräsklipparen och laga punktering på cykeln. För det råder ingen tvekan om att tjejer kan - vare sig det handlar om att byta olja på bilen, tapetsera en fondvägg eller uppdatera datorn med de senaste virusprogrammen.
"

Min kommentar:
Jag har ofta upplevt det som att jag är den enda i min kvinnliga vänskapskrets som byter mina egna däck på bilen och som kör slagborr, och jag undrar varför? Är det för att det varit traditionella manssysslor? Eller vill kvinnor inte lära sig? Eller är det bara i min vänskapskrets som det ser ut såhär?
Hur som helst, detta är en bok som tar ett steg i rätt riktning. Jag är helt klart för att fler människor ska lära sig hur man gör de vanliga sysslorna i hemmet, hur man byter ut en trasig kakelplatta och sådant. Undrar om det finns något motsvarande som är för män, typ Lilla Herrn eller så. Den skulle ju kunna behandla allt inom matlagning och städning om man ska vara riktigt stereotyp. Helst hade jag velat ha ett samlingsverk med all kunskap som den här, det är inte självklart att man kan vissa saker vilket kön man än tillhör.
(Jösses vad denna recension är svår att skriva på ett sätt som gör den politiskt korrekt!)

Hur som helst så gillade jag boken skarpt, den här lånade jag på biblioteket men jag måste helt klart skaffa mig ett eget exemplar. Jag ska även kika på en av de stora huskompendierna och se om de kan vara något. Ofta behöver man en viss baskunskap för att göra en del saker, baskunskap som ibland inte finns. Det är sådant som den här boken ger. Man kan googla en hel del men ibland känns det helt enkelt bättre att sätta sig ner med en bok och kolla upp saker och ting. Det finns något som känns så naturligt med det.

Boken ger en hel del bra tips och jag älskar den, om något hade den kunnat få vara tjockare och innehålla ännu mer. De få saker som jag testat vet jag fungerar, andra saker ska ännu testas och det ska bli spännande! Ett steg till på min väg för att bli en lite mer självständig människa, man kommer alltid vara beroende av andra men man kan ju till viss del reglera hur mycket.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

4 kommentarer:

  1. Så klart det borde finnas en bok för män. Hur man lagar trasiga byxor eller sy dit en borttappad knapp eller hur man städar;). Min far kan inte bädda! Han skulle behöva en sån bok:). Jag och min fru sköter det mesta hemma, kakel, el, avlopp osv. Vi tycker det är roligt, man blir mer och mer självständiga och säkra:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara hålla med! Ligger en hel del självförtroende i att klara sådana saker, så det är nog bara nyttigt :) Härligt att ni fixar så mycket själva! Det vill (och ska) jag också kunna göra! :)

      Radera
  2. Den här verkar rolig! Ska skriva upp den på att-läsa-listan ;)

    SvaraRadera