1 november 2013

Sparkle - Kaya McLaren

Titel: Sparkle
Författare: Kaya McLaren
Originaltitel: How I came to Sparkle again
Sidantal: 298
Bindning: Inbunden
Förlag: Kalla kulor
Utgiven: 2013
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Jill har precis drabbats av missfall när hon hittar sin man i säng med en annan kvinna. Fullkomligt förkrossad släpper hon allt, lämnar bilen som precis gick sönder, köper en ny och flyr till sin barndoms stad Sparkle, en liten skidort i Colorado.
Lisa vaknar upp en morgon efter ännu en natt av meningslöst sex, tittar sig i spegeln och inser att hon inte längre vill behandla sin kropp som ett levande motell. Från och med nu tänker hon vänta på kärleken. Problemet är bara att kärleken kanske inte kommer från det håll hon räknat med.

Tioåriga Cassie har efter förlusten av sin mamma tappat tron på allt. Hon avskyr sina barnvakter, saknar sin mamma och letar meddelanden från henne i form av hjärtformade stenar. Hennes pappa, Mike, oroar sig för henne samtidigt som han själv har tappat fotfästet efter hustruns död.

Krossade hjärtan, hjärtskärande förlust och varm kärlek blandas i den här feel good-romanen, som utspelar sig i Colorados vackra snölandskap. Under en vinter i Sparkle förändras livet för tre trasiga människor och skapar en berättelse full av humor och värme som du sent kommer att glömma.
"

Min kommentar:
Detta är definitivt en feelgood-roman, och en riktigt bra sådan. Jag kom på mig själv med att sitta och le medan jag läste och ibland skrattade jag högt. Ibland blev jag ledsen också, det finns en del sorgliga inslag.

Karaktärerna är riktigt bra, de växer hela boken igenom och i slutet blir jag riktigt ledsen över att behöva lämna dem. I det avseendet har författaren verkligen lyckats.
Alltså Tom, i mina ögon var han en ofräsch slusk och det tog ganska lång tid innan jag kunde släppa det. Stackaren, han fick ingen vacker fiktiv start!
Jag kan inte nog uttrycka hur mycket jag gillade karaktärerna, Jill, Lisa, Eric, alla! Howard!
Där kan jag inte ge tillräckligt med ros.

Men det finns lite ris. Kvaliteten på texten är, speciellt i början, ganska låg och översättningen känns krystad. Det tar sig längre fram i boken men det fanns en period i början av läsningen då detta höll på att få mig att lägga ifrån mig boken för gott.

Jag gillar att det inte bara finns en enda potentiell partner utan flera, annars är det vanligt att det bara finns en och ingen annan. Jag gillar också kvalen som karaktärerna upplever, det blir inte allt för enkelt för dem.

Sammanfattningsvis en riktigt bra roman som brister lite språkligt. Jag får en känsla av att detta är en roman som man antingen älskar eller verkligen inte gillar.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

8 kommentarer:

  1. sv: Ja det känns som att 2014 blir ett bra år för serier och hyllvärmare för jag måste börja bearbeta högarna här hemma innan jag drunknar eller sambon börjar gnälla, även om han nu tycker att det är charmigt med mitt boknörderi!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja mina högar börjar föröka sig av sig själva känns det som :P

      Radera
    2. Ja men det tror jag minsann att de gör här hemma, de förökar sig som kaniner ;)

      Radera
    3. Haha det är egentligen lite oroväckande..... ;)

      Radera
  2. Jag hoppas verkligen snart hinna med den här boken :)

    SvaraRadera
  3. Den är bra! Du har något att se fram emot :)

    SvaraRadera
  4. Denna står på min läslista. Börjar bli riktigt sugen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var riktigt bra, blir en av de där böckerna som får stanna i min bokhylla :)

      Radera