14 december 2013

A Game of Thrones - George R. R. Martin

Titel: A Game of Thrones
Författare: George R. R. Martin
Serie: A Game of Thrones #1
Sidantal: 835
Bindning: Häftad
Förlag: Bantam Books
Utgiven: 1997
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Long ago, in a time forgotten, a preternatural event threw the seasons out of balance. In a land where summers can last decades and winters a lifetime, trouble is brewing. The cold is returning, and in the frozen wastes to the north of Winterfell, sinister and supernatural forces are massing beyond the kingdom's protective Wall. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the land they were born to. Sweeping from a land of brutal cold to a distant summertime kingdom of epicurean plenty, here is a tale of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and bastards, who come together in a time of grim omens.

Here an enigmatic band of warriors bear swords of no human metal; a tribe of fierce wildlings carry men off into madness; a cruel young dragon prince barters his sister to win back his throne; and a determined woman undertakes the most treacherous of journeys. Amid plots and counterplots, tragedy and betrayal, victory and terror, the fate of the Starks, their allies, and their enemies hangs perilously in the balance, as each endeavors to win that deadliest of conflicts: the game of thrones.
"

Min kommentar
Hur ska jag kunna skriva en recension som gör boken och mina upplevelser utav boken rättvisa?
Jösses vilken tid det har tagit för mig att läsa ut den här boken, närmare 3 månader faktiskt. Helt otroligt! I och för sig har jag haft mycket att göra men en hel del har hängt på dels att boken är tung, med många händelser och personer. Men någonstans kom jag också på mig själv med att vilja dra ut på det hela. Varje sida som läses är ju en sida mindre innan boken är slut.

Jag tror ni redan förstår att detta är en hyllning, eller hur?

För det är det, en hyllning alltså. Boken är otroligt bra, jag älskar flödet, karaktärerna, handlingen, allt. Någonstans mot de sista 200 sidorna så släppte jag mina favoritkaraktärer, istället för att vara så fruktansvärt involverad i dem och deras motgångar så valde jag att bara observera alla istället. De som dog fick dö och jag slutade hålla på någon vinnare, jag läste, accepterade och gick vidare. Av någon anledning så gjorde det min läsning bättre.
Man kan hata Cersei men jäklar vad den kvinnan är smart egentligen! Det var en av de saker som jag kom på när jag bara följde med historien utan att fästa mig så mycket vid någon karaktär. Hon utmålas som ond, men ärligt, hade inte de andra gjort exakt samma sak om de kunde? Bara en liten fundering. Det är så lätt att bara sugas med och tänka "Hen är ond" och sedan nöja sig med det, men jag tror att det ofta kan finnas mer bakom än så, att vara ond kan knappast vara ens enda personlighetsdrag.
Solklar 5 av 5 i betyg, något annat är omöjligt.

Om jag ska läsa resten av serien? Absolut. Try to stop me.

För att sammanfatta så var detta en fantastisk bok. Om det i jul bara ska ligga en boklig julklapp under granen så tycker jag definitivt att det borde bli den här. Vem som än får den kommer inte att bli besviken, såvida hen inte redan läst den.

Rekommenderas starkt!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON. Finns bådesvenska och engelska samt i flera olika boxar.

4 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen ta tag i den första som har stått i bokhyllan alldeles för länge, men det är sidantalet som avskräcker mig lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en riktig tegelsten, men helt klart värt det! :)

      Radera
  2. Jag läser just nu femte boken, tokälskar dem, har verkligen älskat hela serien. Kul att du gillade denna :) kan verkligen rekommendera dig att fortsätta med serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nu blir jag jättepeppad på att fortsätta! Tack! :)

      Radera