24 maj 2014

Längta - Sylvia Day

Titel: Längta
Författare: Sylvia Day
Originaltitel: Pride and Pleasure
Sidantal: 248
Bindning: Häftad
Utgiven: 2014
Förlag: Bookmark
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Längta är en sensuell thriller om ett explosivt möte mellan en jagad kvinna och en man som vill lära henne älska.

Att vara rik kan vara farligt. Någon försöker skrämma den intelligenta arvtagerskan Eliza till äktenskap, men hon har inga planer på att låta sig skrämmas. Istället hyr hon en man som ska infiltrera friarna.

Men att ha vissa män i sin närhet kan vara än farligare. Privatdetektiven Jasper Bond är Elizas raka motsats. När han inte kan motstå hennes självständiga skönhet får han ett dubbelt uppdrag att avslöja den skyldige och övertyga Eliza om att det finns något som kallas äkta kärlek.

Längta är den fjärde och avslutande boken i Bookmarks Sylvia Day-serie. Det är ett lidelsefullt mysterium som kommer att hålla läsaren på helspänn från första till sista sidan.
"

Min kommentar
På knappa 250 sidor är detta en av de kortare böckerna av Day som jag kommit över. Att den är kort märks i intrigerna som är koncisa och ofta rakt på sak. Huvudrollsinnehavaren Eliza är också en kvinna som är mycket rakt på sak, det besparar läsaren en massa osäkra och veliga tankegångar från Eliza att läsa om. Med den här boken tycker jag att Day skriver både typiskt och otypiskt, jag har läst så många av hennes böcker nu att jag tycker mig kunna ana tendenser och förstå vad som kommer hända och varför. En del saker hade jag rätt om i den här boken, andra var jag långt ifrån beredd på.
Det fanns potentiella problem som aldrig utnyttjades fullt ut, främst på grund utav en tillit mellan huvudkaraktärerna som annars brukar kantas av osäkerhet och tvivel. Det var oväntat, och mycket fräscht. Jag slets stundtals mellan besvikelse över att problemen  avfärdades så enkelt, och tacksamhet för att få slippa att ta den vägen. Tacksamheten vann över besvikelsen.
Jag gillar Eliza som karaktär och jag gillar upplägget på historien.

Men, summa summarum sä är det Days bästa bok i den historiska serien hittills. Den är inte riktigt som hennes böcker brukar vara och det är också bokens största styrka. Mina vanliga klagomål (utseendefixering mm.) finns där men de är inte så påtagliga som de brukar vara. Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar