5 oktober 2014

En nypa socker - Sandra Boart

Titel: En nypa socker
Författare: Sandra Boart
Sidantal: 138
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2014
Förlag: ICA bokförlag
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"När Sandra Boart inte kunde hitta bröllopstårtan som hon drömde om till sitt eget bröllop bestämde hon sig för att designa den själv. Ett beslut som inte bara resulterade i en makalöst vacker tårta, utan också i ett helt nytt yrke. Sandra blev helt sonika tårtkreatör och konditor och förverkligade sin dröm i det egna konditoriet En nypa socker, dit en strid ström blivande brudpar har hittat, liksom jubilarer, studenter och andra som är sugna på lite guldkant på vardagen. I boken En nypa socker får vi njuta av dessertbord fyllda av överdådiga bröllopstårtor, pastellfärgade cakepops och näpna minibiskvier. I kapitel som Babyshower, Barnkalas och Möhippa finns mängder av recept och idéer som gör kalaset oförglömligt. Sandra beskriver i detalj hur du går tillväga för att lyckas få kakorna att se precis lika lyxiga ut som de gör på Karolina Ehrenpils underbara bilder."

Min kommentar
Om det bara hängde på bilderna och bokens layout så hade boken fått en 5a, helt utan eftertanke. Men nu hänger betyget på mer än det. Förutom de fantastiska bilderna och den fantastiska layouten så är det en otroligt inspirerande bok och jag har över 30 recept som jag märkt ut med post-its som jag fortfarande vill prova.
När det gäller recepten så gillar jag verkligen att måtten anges i gram, det är lättare att göra rätt då. Det finns recept för alla, för alla nivåer av bakarkunskaper.
Men, det finns ett men, en del av recepten är lite för fantastiska. Det man bakar blir sällan som bilderna i boken men i det här fallet är det så otroligt påtagligt bara. En amatörbakare som jag själv kan lätt få lite dåligt självförtroende på bakningsfronten.

Men det går inte att komma undan: det är en fantastiskt fin bok och jag hade köpt den bara för bildernas skull.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar