30 december 2014

Outlaw Pete - Bruce Springsteen

Titel: Outlaw Pete
Författare: Bruce Springsteen
Illustratör: Frank Caruso
Sidantal: 60
Bindning: Häftad
Utgiven: 2014
Förlag: Bookmark
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Det har skrivits många böcker om The Boss. Nu kommer den första som Bruce Springsteen själv sätter sitt namn på. Outlaw Pete är en illustrerad berättelse om banditen som redan som bebis råkar i kläm med rättvisan.
Berättelsen om Outlaw Pete har, enligt Bruce Springsteen själv, sin upprinnelse i många källor. Bland dem återfinns de västernfilmer han sett genom åren och godnattsagorna om Brave Cowboy Bill han hörde som ung pojke. Många år senare, på skivan Working on a Dream, introducerades karaktären Outlaw Pete i låten med samma namn. Nu återuppstår den unge cowboyen i bokform!

I Outlaw Pete kombineras Bruce Springsteens osvikliga känsla för ord och rytm med illustratören Frank Carusos humoristiskt vassa teckningar. Resultatet blir ett tidlöst verk som på ett lika underhållande som eftertänksamt sätt tar upp frågan om ödets betydelse för läsare av alla åldrar.

Outlaw Pete är i grunden berättelsen om en man som kämpar för att överleva och överlista de synder han själv begår, kommenterar Bruce Springsteen boken. Han utmanar ödet genom att försöka undkomma det gift han sprider omkring sig. Men självklart kan man inte det. Vart vi än går, följer våra synder med oss.
"

Min kommentar
Ibland undrar jag hur mycket nytta man kan dra av en annan karriär, för visst är det så att många kändisar börjat skriva böcker om lite allt möjligt? Springsteen gjorde ingen kokbok och för det är jag tacksam, även om en kokbok hade varit intressant. Rockspagetti? Born in the USA-stek? Jag erkänner, jag hade nog kikat på något sånt också.
Jag vann den här boken, men även om jag inte vunnit den så hade jag nog sett till att få tag i ett exemplar. Om så bara för att kika lite på den via biblioteket. Jag är inte något större Springsteen-fan men omslaget och beskrivningen lockade mig.

Så, tillbaka till vad jag faktiskt tyckte om boken.
För det första, det är inte så mycket text i den här boken. Mindre än ett a4 om man sammanställer det faktiskt. Det var inte alls vad jag väntat mig.
För det andra, illustrationerna är fantastiskt snyggt gjorda. Det var inte heller väntat.
Jag måste erkänna att jag njöt mer av illustrationerna än texterna, texterna skulle rimma men ibland fick jag inte ihop takten och rimmen. Det är sånt som jag kan irritera mig lite på. Texten är dock tänkvärd, jag hade verkligen önskat att det fanns mer av den. Det finns en berättelse som är intressant, och jag ser potential till en "riktig" bok, djupt där inne. Kanske något för framtiden? Hoppas kan man alltid! Misstänker att filmatiseringen skulle få ett ganska grymt soundtrack ;)

Notera att texten är på engelska i boken. Den svenska översättningen finns först på slutet och då i en enda lång text. Bra eller dåligt? Jag läser gärna på engelska så det störde inte mig.
Det här är inte en barnbok skulle jag vilja påstå; omslaget är gulligt men det är en vuxen historia med mord och död.

Men återigen, riktigt snygga illustrationer och en text med potential. Jag kommer återvända till den flera gånger, så snygg var den.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar