20 april 2015

Liebster award, eller tack Sandra och Liza!

Sandra på Snowglitter och Liza på I regnet taggade mig och jag är djupt tacksam, det gav mig något att kickstarta bloggen med. Jag kommer svara på frågorna men inte tagga vidare, tyvärr. 

Sandras frågor:
1. Vad är det bästa med att läsa?
Att hamna i en helt annan värld och få se andra perspektiv. Det är ett sätt att uppleva äventyr utan att behöva åka någonstans!

2. Vem är din absoluta favoritförfattare?
Slits mellan Stephen King, George R. R. Martin, Lucy Dillon och Agatha Christie. Vilket ju blir en inom skräck, en fantasy, en feelgood och en deckare. Ganska härligt!

3. Hur många böcker läser du per månad?
Just nu? <1. Annars kan det svaja mellan 1-20, det beror helt på hur mycket tid jag har och vad jag läser. Vissa böcker tar ett par timmar medan andra tar flera veckor (hosthost George Martin hosthost).

4. Vad gör du om en bok är riktigt dålig och seg?
Släpper den till ett annat tillfälle.

5. Hur många bokmärken har du?
Ingen aning, 10 kanske? Räknas de där tillfälliga bokmärkena som används för att inget annat finns? För i så fall har jag många fler. Hedersomnämnande till det där sugröret som jag sparade i flera år samt tuggummipappret som jag fortfarande tror jag har kvar någonstans...

6. Vilken är den bästa deckaren du läst?
Välja bland barnen? Nej det går inte...

7. Finns det någon karaktär från någon bok som är väldigt lik dig?
Inte i så mycket vad jag har märkt, jag kan se delar av mig själv i vissa karaktärer ibland. Som den ambitiösa nivån hos Hermione eller flera av Dillons karaktärer som älskar djur.

8. Vilken är den bästa boken du läst på engelska?
Nu är vi tillbaka till att välja mellan barnen igen... Det finns så mycket bra att det egentligen är omöjligt att bara välja en! Valfri A song of ice and fire, valfri bok av Dillon (speciellt A hundred pieces of me) och så vidare.

9. Köpa eller låna böcker?
Ligger lite i valet och kvalet just nu, de böcker jag lånar brukar jag inte hinna läsa och köper böcker gör jag oftast via secondhand. Så jag måste säga ingetdera just nu, jag har så mycket som står oläst.

10. Vilken var din favoritbok när du var liten?
Hur liten? Är min första spontana tanke. Jag älskade Petter och hans fyra getter, äldre så var det Häxserien av Maj Bylock. Sedan var det Harry Potter och Stephen King (ja, jag läste nog min första King när jag var 11 eller något.... Tror det var Christine, Den flyende mannen eller Stark, kan ha varit alla tre ^^).

11. Har du någon gång träffat en författare? Vem isåfall?
Jag har träffat flera, jag jobbade i bokaffär i flera år. Babben Larsson, Håkan Nesser, Björn Hellberg, Thomas Bodström, Marie Jungstedt, Anna Jansson, Mark Levengood och så vidare.


Lizas frågor:
1. Om du vore ett djur, vilket djur skulle du då vara?
Den här frågan var mycket svårare än den borde vara, men jag tror jag säger fågel. Inte på grund av liknelse utan för att de kan flyga. Men å andra sidan är jag höjdrädd... Kanske en struts då? Haha

2. Om du nånsin skulle skriva en egen bok hurudan skulle det vara ? (genre t.ex.)
Roman med thriller-inslag och starka kvinnliga karaktärer.

3. Vilket språk skulle du vilja kunna prata flytande som du inte redan gör?
Det finns så många, tyska, spanska och japanska. Men jag väljer nog franska, mest för att jag verkligen vill åka dit.

4. Nämn en bok du tycker är överskattad
Valfri bok som blivit hypad till förbannelse, de lever sällan upp till förväntningarna.

5. Nämn en bok du tycker är underskattad
Agatha Christies böcker generellt, de är riktigt bra men hade gärna fått ännu mer uppmärksamhet.

6. Nämn en filmatisering av en bok som du tycker blev lyckad
Divergent, Warm Bodies, The Host... Ja, listan kan faktiskt göras lång.

7. Nämn en film baserad på en bok som inte funkade alls
Wuthering heights, jag gillade inte boken och jag gillade inte filmen heller.

8. Följer du någon författare på t.ex. instagram ? Isåfall vem ?
Jag har inte instagram #skämskuddenkommerfram

9. Mysbelysning eller ordentlig tak-, golvampa då du läser ?
Beror på boken, är det en e-bok kör jag mys, är det pappersbok vill jag ha ordentligt med lyse.

10. Hur många olästa böcker har du hemma ?
..............250...........

11. Ska du på bokmässan i höst ?
Nej det kommer jag nog inte kunna, även om jag verkligen vill dit någon gång.


Tack för taggen! :)

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om Petter och hans fyra getter, den läste alltid min mormor för mig :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att vi är flera! Jag älskade färgerna och rimmen kommer jag ihåg, tror att jag fortfarande har kvar den någonstans förresten...

      Radera