2 augusti 2015

Ett mord annonseras - Agatha Christie

Titel: Ett mord annonseras
Författare: Agatha Christie
Originaltitel: A Murder is Announced
Serie: Miss Marple #5
Sidantal: 212
Binding: Pocket
Utgiven: 1986 (första 1950)
Förlag: Bonnier Pocket
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
""Härmed tillkännages att ett mord kommer att äga rum på Little Paddocks fredagen den 29 oktober klockan 6.30 e.m." Annonsen i den lilla lokaltidningen väcker förvåning och förskräckelse hos många i staden. Det måste väl ändå vara en lek eller ett skämt? Besegrade av sin nyfikenhet avlägger miss Blacklocks grannar och vänner visit på Little Paddocks på fredagskvällen. Precis klockan halv sju slocknar ljuset och tre skott går av och Miss Marple är en av gästerna. "
(Felaktig beskrivning dock, Marple är aldrig där på den bjudningen).

Min kommentar
Det är nog inte en fördel att ha sett serien innan man läser boken, så känner i alla fall jag i det här fallet. Jag vet vem mördaren är och knyter ihop trådarna innan karaktärerna gör det. Något som förstör stämningen litegrann. Sen är jag lite bitter över kärlekshistorien som inte stämmer överrens med serien, här måste jag säga att serien är mycket bättre.
Jämförelsen blir dock ständigt orättvis eftersom jag är så förtjust i serien. Orättvisan fortsätter till betygssättningen som kommer bli lägre än jag hoppats. Inte bara på grund av skillnader och jämförelser utan också för att översättningen haltade lite på sina håll. Historien gjorde också en del hopp som ställde till det.
Boken ska dock ha beröm för att ha rett ut arvsfrågan på ett sätt som serien missar, enligt mitt tycke.
Jag tycker så synd om Bunny, jag tycker om henne samtidigt som jag irriterar mig på henne.
Vad hände med Mitzis dialekt? I ena stunden är det knappt sammanhängande meningar, i nästa är det perfekt rent språkmässigt? Känns lite konstigt.  

Spoiler-tankar:
-Jag gillade kärlekshistorien mellan Amy och Hinch i serien, synd att den inte var densamma i boken. Men så gjordes ju serie och bok i två helt olika tidsåldrar också. 
-Jag köper inte kärleken mellan Edmund och Philippa, han känns inte sympatisk och hon är så kall. 

Den var bra, men inte en av Christies bästa.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar