9 augusti 2015

Wool - Hugh Howey

Titel: Wool
Författare: Hugh Howey
Serie: Silo #1
Sidantal: 576
Bindning: E-bok
Utgiven: 2012
Förlag: Random House
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"This title is an epic story of life, love and survival at all odds and one of the most-talked and anticipated books of the year. In a ruined and hostile landscape, in a future few have been unlucky enough to survive, a community exists in a giant underground silo. Inside, men and women live an enclosed life full of rules and regulations, of secrets and lies. To live, you must follow the rules. But some don't. These are the dangerous ones; these are the people who dare to hope and dream, and who infect others with their optimism. Their punishment is simple and deadly. They are allowed outside. Jules is one of these people. She may well be the last."

Min kommentar
Jösses vilken bok. Som en korsning mellan Game of Thrones och Divergent typ. Ett helt samhälle, fullt av intriger och makthungriga människor. Konspirationer som är bortom vanliga människors förståelse, och folk som vägrar finna sig i dem.
Det jag uppskattar mest med den här boken är förmågan att visa att inget någonsin är enkelt, det är verkligen inte bara svart eller vitt. Folk kommer göra det som de är övertygade är det bästa, att sen få följa dem när de inser att deras beslut gjordes på svaga grunder. När de inser att beslutet som togs skulle ha varit annorlunda om de bara vetat mer, det är häftigt. Howey har en helt otrolig förmåga att väva dessa intrikata nät av information och mentaliteter, en förmåga som jag vill likna med George R. R. Martin.
Jag gillar att något som börjar med endast en karaktär sakta expanderar till att innefatta många fler. Den smidiga övergången är beundransvärd och ger boken ett strukturellt övertag gentemot många andra böcker.
Ofta skakar jag på huvudet åt många av besluten som tas, jag vet ju ibland mer än karaktärerna. Men i de fall som jag inte vet mer så hejar jag ivrigt på dem i sina äventyr, tills jag får mer information och drabbas av samma chockade stadium av upplysning som karaktärerna gör. Fantastiskt helt enkelt.

Spoliers: förstår det som att vi inte ska återvända till silo 18 baserat på Q&A i bokens slut. Det tycker jag är synd, jag vill veta mer om hur det går för Juliette och Lucas. Här kommer relationsmänniskan i mig fram, får den kärleken blomstra så vill jag så gärna läsa om den. Jag vill också se hur informationen om de andra silosarna tas emot av folket i silo 18, hur de hanterar informationen och vad de väljer att göra. Men om jag förstår det rätt så ska den sista boken (enligt Q&A) vara The silo wars? Låter ju lovande!
Läskigt med den stora manualen, att den finns och att det funnits så mycket tid och experiment för att kunna framställa den.
Ja ser en läskig koppling mellan meningen "Vi gjorde det här", men klimathotet som finns nu. Det är gjort av oss, skulle vi kunna hamna i silos i framtiden? Tanken känns skrämmande men inte otänkbar.
Jag är fortfarande fundersam på om 50 silos är allt som finns. Det känns som om att det här likagärna skulle kunna vara ett experiment i ett experiment.


Det finns så otroligt mycket att säga om den här boken, så mycket att fundera över. Det fanns bokcirkelfrågor i slutet av mitt exemplar och jag är övertygad om att den här boken är perfekt i en bokcirkel. Jag är fortfarande fundersam över själva titeln, varför just Wool? Någon som har några teorier?

Det här kan mycket väl vara årets bästa bok, läs den!

Finns hos Bokus, Adlibris och CDON.

2 kommentarer:

  1. Wow, vilket bra "betyg" du gav den. Låter absolut som en spännade berättelse och gillar att det finns diskussionsunderlag i den!

    SvaraRadera