15 januari 2018

Shift - Hugh Howey

Titel: Shift
Författare: Hugh Howey
Serie: Silo #2
Bindning: Häftad
Sidantal: 592
Förlag: Random House
Utgiven: 2013
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"In 2007, the Center for Automation in Nanobiotech (CAN) outlined the hardware and software platforms that would one day allow robots smaller than human cells to make medical diagnoses, conduct repairs, and even self-propagate. In the same year, the CBS network re-aired a program about the effects of propranolol on sufferers of extreme trauma. A simple pill, it had been discovered, could wipe out the memory of any traumatic event. At almost the same moment in humanity's broad history, mankind discovered the means for bringing about its utter downfall. And the ability to forget it ever happened. This is the second volume in the New York Times best-selling Wool series. "

Min kommentar
Det tog vansinnigt lång tid för mig att läsa ut boken. Närmare ett år om jag ska vara ärlig. Min läsförmåga är inte vad den har varit.
Jag läste den första boken i serien för ganska länge sedan, men den finns ändå kvar tydligt i mitt minne. Samma gäller den här boken. Vissa böcker bara fastnar i ens sinne.
Den är klaustrofobisk och stundtals otroligt jobbig, men den är riktigt bra. Det enda som känns jobbigt är tiden det tar för historien att gå framåt. Man står och stampar. Karaktärerna känner det och jag gör det också. Frustrationen blir inte mindre när jag inser att jag i bokens slut är tillbaka där jag började. Jag lämnar det som ett kryptiskt uttalande för att inte råka skriva för mycket.
Det är många historier som ska vävas samman till en enda och Howie gör ett bra jobb. Det är inte problemfritt men jag ser ett välgjort försök.

När det gäller själva historien så har jag svårt att köpa att något sådant hade kunnat ske utan att världen reagerat eller hindrat det hela. Sen har jag mina tvivel kring sanningen om världen utanför. Jag har formulerat mina egna teorier och det ska bli spännande att se om de förverkligas eller om jag ska bli överraskad. Oavsett så är förhoppningen att läsningen ska vara i minst lika hög klass som den varit tidigare.

Hoppas Netflix eller något anat bolag bestämmer sig för att filmatisera böckerna! Där kan vi snacka thriller med möjligheter till spinoffs.

För att summera lite kort så rekommenderar jag boken. Handlingen är bra och mestadels välskriven. Jag är inte lika såld på den som jag var på Wool, men den bäddar förhoppningsvis för en riktigt bra trea.

Finns hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar