10 februari 2018

A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas

Titel: A Court of Thorns and Roses
Författare: Sarah J. Maas
Serie: A Court of Thorns and Roses #1
Sidantal: 422
Bindning: Häftad
Utgiven: 2015
Förlag: Bloomsbury
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Feyre's survival rests upon her ability to hunt and kill - the forest where she lives is a cold, bleak place in the long winter months. So when she spots a deer in the forest being pursued by a wolf, she cannot resist fighting it for the flesh. But to do so, she must kill the predator and killing something so precious comes at a price ... Dragged to a magical kingdom for the murder of a faerie, Feyre discovers that her captor, his face obscured by a jewelled mask, is hiding far more than his piercing green eyes would suggest. Feyre's presence at the court is closely guarded, and as she begins to learn why, her feelings for him turn from hostility to passion and the faerie lands become an even more dangerous place. Feyre must fight to break an ancient curse, or she will lose him forever.The start of a sensational romantic fantasy trilogy by the bestselling author of the Throne of Glass series.Contains mature content. Not suitable for younger readers. "

Min kommentar
Boken plockades upp på prov, för att se om den kanske kunde fungera som något att ha mellan mina tyngre böcker i korta stunder. Jag plockade upp den och lade i stort sett inte ner den igen. Den är vackert skriven, beskrivande på ett sätt som slungar in mig i en annan värld precis som när jag var yngre. Och vilken resa. Så många karaktärer, världar och namn.
Min intensiva läsning fick en irriterad egg när jag insåg att det här inte är en fristående bok utan en serie. Bara tanken på att det här inte skulle klaras upp i en bok gjorde mig otroligt frustrerad.
Men slutet lämnade mig på en plats där jag kände mig riktigt nöjd, jag kan lämna den här serien om jag vill och inte titta tillbaka igen (på ett bra sätt). Men jag vet inte om jag vill det. Det känns som att uppföljaren kan vara riktigt bra, och baserat på recensionerna som jag läst så blir jag lite sugen på att fortsätta. Vi får se!

Helt klart en författare att räkna med, även om jag som vanligt hade sett mindre kärlekshistoria och lite mer kvinnor på äventyr. Lite mindre heteronorma förhållanden och lite färre alfa-personer. Feyre är dock en kvinnlig karaktär med väldigt mycket muskler och hjärna i en väldigt tilltalande kombination. Feminist-hjärtat godkänner.

Intrigen och historien drivs hela tiden framåt, känslan av att något kommer hända finns hela tiden där utan att tålamodet tar slut. Det är lättläst och den röda tråden finns där, Feyre är en karaktär som känns... sann mot sig själv? Hon verkar inte göra val som går emot sin karaktär och jag får snabbt en känsla för vad hon ska vara för typ av person, vad som driver henne och vilka val (och kval) hon gör samt står inför. Maas gör riktigt bra karaktärsporträtt helt enkelt, och jag skulle verkligen vilja se vad hon gör när hon gör andra historier, kanske i andra genrer?

Sammanfattningsvis en riktigt bra bok som passade mig perfekt just nu. Välskriven och lovande vad gäller det framtida författarskapet hos Maas.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar