4 februari 2018

Lyckliga i alla sina dagar: om pengars och människors värde - Nina Björk

Titel: Lyckliga i alla sina dagar: om pengars och människors värde
Författare: Nina Björk
Bindning: Pocket
Sidantal: 191
Utgiven: 2013
Förlag: Bonnier
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"”De senaste åren har jag känt det som om samhället, kulturen och ekonomin vill lära mig att ställa en och samma grundläggande fråga inför varje situation i livet: What's in it for me? Vad tjänar jag på det här? Man kan kalla det egoism. Eller ekonomism, tendensen att alltid räkna. Samtidigt ser jag andra förhållningssätt. Samtidigt lever jag med altruism, kärlek, solidaritet. Allt finns där. Samtidigt. Och jag vill gärna bringa lite reda i det. Försöka förstå vilka slags människor vi uppmanas att vara och vilka vi är och blir.”


”Jag har en dröm”, sa Martin Luther King i ett berömt tal. ”Har du också en dröm?” frågar Myresjöhus i en samtida annons. Båda vänder sig till människan som en drömmande varelse. En varelse som vill förändring – av livet, världen, det egna jaget. Här rannsakar vi tillsammans med Nina Björk olika samtida drömmar. Vi ser på Disneyfilmer, läser föräldratidningar, analyserar annonser, besöker arbetsförmedlingen, följer riksdagsvalet 2010 och ser kronprinsessan Victoria gifta sig. Varje tid har sin dröm om vad en samhällsduglig människa är. Hur ser vår tids dröm ut och varför? Lyckliga i alla sina dagar är en diskussion kring de senaste årens politiska och ekonomiska utveckling i Sverige. Det handlar om pengar. Och det handlar om människor. Vilka är deras värden? Vilka deras värderingar? Och vad händer när själva människolivet blir en fråga om förtjänst?"


Min kommentar
Jag vet knappt var jag ska börja när jag ska recensera den här boken. Mitt huvud snurrar av tankar, idéer, oro och hopp. Björk lyfter på mängder av stenar när kapitalismen i samhället adresseras, hur konkurrens har påverkat människor och vad som händer när pengar sätts först. Hon lyfter också på en stor sten kring feminismen, hur den ser på kvinnor och i vilka avseenden ett visst mått av försiktighet kan vara nyttigt.
Men det är långt ifrån allt, det finns så många tankar på så få sidor att jag sträckläste men sedan var tvungen att bara sitta och absorbera det jag läst under långa stunder efteråt. Det är inte enkel läsning, det är en läsning som utmanar läsaren till rannsakning och till att se ett problem i samhället. Problem får ljus på sig, ses från olika vinklar, men det finns inga enkla lösningar. Det finns ingen "quick-fix".
Låt kärleken ta plats istället för kapitalismen, skulle man kunna säga, men vad händer då med ekonomin? Minska utsläppen genom att konsumera mindre, men om det innebär att människor blir av med sitt levebröd? Ibland önskar jag att det fanns enkla svar, att det kunde vara som i barnböckernas värld där allt är svart eller vitt, där det rätta är enkelt att se. Men i verkliga livet är det inte så, och livet visar behovet av barnböckernas frist. En plats att fly till. Men verkligheten finns likväl kvar där.

Om du är redo att utmana dig själv och dina värderingar så är det här en bok som jag varmt rekommenderar, men det är lite som Pandoras ask; när den väl öppnas kan du inte göra det lästa osett. Jag har fått massor att fundera över, och vet allvarligt talat inte riktigt hur jag ska gå vidare med allting. Jag vet dock en sak; jag har fått upp ögonen för hur det kapitalistiska samhället har format mig och vad jag väljer att göra med den kunskapen återstår att se.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar