18 februari 2018

Wintersong - S. Jae-Jones

Titel: Wintersong
Författare: S. Jae-Jones
Serie: Wintersong #1
Antal sidor: 512
Bindning: Häftad
Utgiven: 2017
Förlag: Titan Books
Betyg: 3 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"All her life, Liesl has heard tales of the beautiful, dangerous Goblin King. They've enraptured her spirit and inspired her musical compositions. Now eighteen, Liesl can't help but feel that her musical dreams and childhood fantasies are slipping away.But when her sister is taken by the Goblin King, Liesl must journey to the Underground to save her. Drawn to the strange, captivating world she finds-and the mysterious man who rules it-she soon faces an impossible decision. With time and the old laws working against her, Liesl must discover who she truly is before her fate is sealed. "

Min kommentar
Det här var en mycket annorlunda bok som kändes väldigt avlägsen på många olika sätt, både språkligt och kulturellt. Det kändes verkligen som att läsa en bok från en annan tid och en annan värld. Det är blandat musik och andra språk på ett sätt som får mig att kämpa ibland. Jag är inte så bevandrad i varken det ena eller det andra.
Språket flyter på och handlingen är tillräckligt intressant för att hålla mig kvar, men bitvis inte mer än så. Ibland är det knappt att jag håller mig kvar. Det händer så otroligt lite i boken på något sätt, musiken får i många avseenden tala för karaktärerna och jag känner mig inte förmögen att alltid tolka dess innebörd.
Boken känns lite... oslipad på något sätt. Samtidigt som den känns otroligt... väl presterad? Som att någon lagt ner en bit av sin själ i den och gjort det bästa som kunde göras med den. Jag vill tycka så mycket om den, men trots ansträngningen så blir den lite tråkig. Slutet är fantastiskt dock, oväntat och så tvärt emot konventionen. Ärligt och äkta på något sätt.

Det här är första delen i en serie men jag kommer lämna den här, nöjd med hur den slutade och utan nyfikenhet på någon form av fortsättning.

Gör din egen bedömning, boken finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar